سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

دلیل استفاده از اتصال سیم ارت

سیم ارت چیست: این روزها در سیم کشی ساختمان از یک تجهیز بسیار مهم به نام سیم ارت استفاده می‌شود. استفاده از این تجهیز حفاظتی بسیار مهم است چرا که افراد را از برق گرفتگی و یا شوک‌های الکتریکی محافظت می‌کنند. احتمال این که تجهیزات و لوازم برقی به نشتی جریان دچار شود بسیار است به همین دلیل برای تمام این تجهیزات از سیم ارت استفاده می‌کنند. لوازمی همچون خودرو، ماشین لباسشویی، یخچال و پریزهای ساختمان از جمله تجهیزاتی هستند که از وجود سیم ارت بهره‌مند هستند. له شدن سیم، بخت بودن قسمتی از رسانا، پوسیدگی سطح عایق، گرد و خاک، ضربه و رطوبت و غیره می‌توانند به راحتی نشتی جریان را در یک وسیله به وجود بیاورند.

حال در صورت نشتی جریان و تماس فیزیکی بدن با دستگاه قطعا دچار برق گرفتگی خواهیم شد. برای رفع این مشکل یک روش بسیار کاربردی ارائه شده است یعنی استفاده از سیم ارت خواهد بود. در این روش سیم ارت مانع از برق گرفتگی می‌شود و جریان نشتی را به زمین انتقال می‌دهد. در حقیقت دستگاه‌ها و لوازم هم دچار آتش سوزی یا اتصالی نمی‌شوند. صفحه مسی که داخل چاه ارت است با استفاده از این سیم جوش خورده است و سپس سیم هم به بیرون چاه هدایت شده است. اصولا از این ناحیه است که به دستگاه‌های الکتریکی وصل است و می‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

سیم اتصال ارت

چاه ارت چیست؟

چاه ارت که سیم ارت در آن وجود دارد یک چاهک با عمق‌های متفاوت است که دارای رطوبت نسبی است و می‌تواند رطوبت الکترود را به خوبی تامین کند. الکترودهایی که در این چاه استفاده می‌شوند مدل‌های مختلفی دارند که اکثرا از سیم مسی لخت با صفحه مسی جوش خورده به شکل عمودی در چاه ارت قرار می‌گیرند. چاه ارت انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چاه ارت حلقه‌ای، سبدی، سطحی و عمقی اشاره کرد. وظیفه چاه ارت حفاظت از جان انسان و تخلیه جریان‌های نشتی است. چاه ارت باید به صورتی باشد که جان انسان را در برابر اصابت صاعقه و یا اتصال کوتاه محافظت کند. در واقع این چاه ارت است که با تخلیه جریان به زمین از انسان‌ها محافظت می‌کند. البته با این تخلیه جریان نشتی وسایل و تجهیزات الکتریکی هم در برابر آسیب‌هایی همچون افزایش دما، قوس الکتریکی و آتش سوزی که از عبور جریان‌های بالا وجود دارد، حفاظت می‌شوند.

بر حسب استانداردهای جهانی IEEE و استانداردهای ملی مقاومت چاه ارت باید کمتر از ۵ اهم باشد و زمانی که به سیستم ارتینگ متصل شود می‌توان مقاومتی زیر ۲ اهم را مشاهده کرد. گفتنی است که آب یا رطوبت چاه به دلیل این که دارای املاحی همچون سدیم است ارتباط مواد معدنی داخل خاک را بهتر می‌کند و در نهایت رسانایی الکتریکی خاک را هم بیشتر می‌کند. در واقع هنگام راه اندازی چاه ارت لوله‌هایی را به صورت آبکش شده داخل آن می‌گذارند که چاه در برابر خشکی یا خشک شدن محافظت شود. لازم به اشاره است که خاک طبیعی مقاومت بالایی دارد به همین دلیل برای کم کردن این مقاوت از مواد کاهنده‌ای استفاده می‌کنند.

کاربرد ارت در سیم کشی ساختمان چیست؟

شاید به پریزهای به کار رفته شده در سیم کشی ساختمان توجه کرده باشید و به وجود سیم ارت پی برده باشید. با وجود این سیم اگر در سیم فاز خرابی مشاهده شود برای مثال سیم خورده شده باشد، اتصالی به وجود می‌آید یا این که سیم کشی کلا می‌سوزد. اما در صورتی که سیم ارت در سیم کشی وجود داشته باشد این اتصالات به وجود نمی‌آیند و حتی جایگزین سیم‌های منفی می‌شود و سیم مثبت را به سمت خروجی هدایت کرده.

با هدایت شدن سیم مثبت به خروجی این اتصالات و برق گرفتگی در اثر خرابی سیم فاز به وجود نمی‌آید. در واقع در صورت استفاده نکردن از سیم ارت مشکلات زیادی رخ می‌دهد که در ساختمان‌های قدیمی شاهد آن‌ها بودیم. اما امروزه به دلیل این که در اکثر لوازم برقی سیم ارت وجود دارد در ابتدای طراحی این سیم را در نظر می‌گیرند. به این شیوه است که مشکلات برقی که از اضافه بار یا اتصالات نشات می‌گیرند حذف یا به حداقل می‌رسند و در نهایت کار هم حوادث مختلف رخ نمی‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم سیم کشی ساختمان خود را از همان ابتدا مجهز به سیستم ارتینگ کنید.

اتصال سیم ارت به زمین و سیم کشی ساختمان

امروزه وجود اتصال سیم ارت را در سیم کشی ساختمان ضروری می‌دانند چرا که اگر درسیم کشی ساختمان از اتصال سیم ارت استفاده نشده باشد، شاهد مشکلات فراوانی در ساختمان ها می شویم؛ ممکن است مشکلاتی نظیر اضافه بار، سوختگی سیم کشی کل ساختمان و به تبع آن ایجاد حوادثی چون آتش سوزی، پیش آید. برای همین است که در سیستم سیم کشی که امروزه چه برای ساختمان ها و چه برای دستگاه های برقی وجود دارد سیم ارت حتما مورد استفاده قرار می گیرد و از همان ابتدا در طراحی در نظر گرفته می شود. 

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل البرز الکتریک نور

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

بنابراین به طور کلی میتوان لزوم استفاده از اتصال سیم ارت را در مواردی همچون: ایجاد حفاظت و ايمني جان انسان ها ،  حفاظت و ايمني وسايل و تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي، خنثی سازی ولتاژهاي خیلی زياد و خطرناك ناشي از برخورد صاعقه با دكل‌هاي کامپیوتری، ایجاد شرايط ايده‌ال  و مناسب برای كار، جلوگيري از ولتاژ تماسي، حذف ولتاژ اضافي، جلوگيري از ولتاژهاي ناخواسته واطمينان از قابليت كار الكتريكي دانست.

اتصال سیم ارت

انواع سیستم اتصال ارت

به طور کلی سه نوع سیستم ارت وجود دارد: سیستم TN، سیستمTT و سیستمIT

1- سیستم اتصال ارت TN

سیستمی که به وسیله ی یک رسانا جریان را به سمت نقاط ارت شده هدایت می کند. این سیستم به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

در سیستم TN-C-S، عرضه TN-C و ترتیب در تاسیسات TN-S است که  به عنوان حفاظت چندگانه زمین شناسی شناخته شده است و ازهادی PEN به عنوان ترکیبی خنثی  (CNE)اشاره شده است. سیستم برق تامین کننده PEN در چندین نقطه زمین قرار دارد. تمام قسمت های رسانای در معرض نصب از طریق پایانه اصلی به هادی PEN متصل شده و پایانه های خنثی  نیز با هم مرتبط می شوند

سیستم اتصال ارت TT

در این سیستم، اتصال سیم ارت با یک نقطه منبع انرژی به طور مستقیم به بخش های رسانای در معرض نصب به الکترودهای زمین متصل شده و مستقل از الکترودهای زمین است.

به عبارت دیگر، در این سیستم یک نقطه مستقیما به زمین وصل شده و بدنه های هادی تاسیسات الکتریکی مستقل از اتصال زمین سیستم، به زمین وصل می شود. در این سیستم شبکه و تاسیسات دارای دو زمین مجزا از یکدیگر هستند که  این سیستم جز در موارد خاص ( شرایط محلی برای استقرار آن مناسب باشد و یا زمانی که  کلیدهای جریان باقی مانده برای بهره برداری از آن ممکن باشد) قابل استفاده نیست. موارد استفاده از این سیستم ها عبارتند از: استفاده از وسایل حفاظتی نوع جریان باقی مانده، وسایل حفاظتی نوع جریان تفاضلی و همچنین کلید FI  و همچنین وسایل حفاظتی نوع ولتاژ اتصالی نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد

سیستم اتصال ارت نوع IT

در این سیستم اتصال مستقیم بین هادی برق دار و سیم صفر نول با زمین وجود ندارد اما بدنه‌ی تاسیسات الکتریکی به وسیله‌ی سیم ارت (سیم حفاظتی) به زمین وصل می شوند.

سیم صفر ترانس در دو حالت موجود است: 

1) یا نسبت به زمین کاملا عایق است

2) یا با یک مقاومت بزرگ و یا توسط برقگیر به زمین وصل می شود

اتصال سیم ارت

انواع سیم ارت

سیم اتصال به زمین در دو نوع سیم ارت خشک و افشان در بازار موجود می‌باشد؛ با مقاله اتصال سیم ارت همراه باشید 

سیم ارت مفتول یا سیم های خشک:
سیم ارت مفتول به صورت یک سیم مسی یک رشته می باشد که به سیم های خشک نیز معروف است و در همه جا به خصوص در تابلو های برق کاربرد دارد . هادی این نوع سیم ها از مس استاندارد شده با پوششی از پی .وی.سی است. ولتاژ  سیم، 450 تا 750 ولت است و برای جریان های مختلف ، با سطح مقطع های 1.5 تا 240 میلی متر مربع ساخته می‌شود

سیم ارت افشان

سیم های افشان به علت  استفاده از تعداد زیادی سیم مسی باریک در آن، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است به همین علت از آنها در سیم کشی ساختمان ها استفاده می‌شود. ولتاژ این سیم ها 300 تا500 ولت و سطح مقطع 5/0، 75/0 و یا یک میلی مترمربع است.

سیم های افشان طبق مشخصات ولتاژ به دو دسته تقسیم میشوند: 1) سیم های افشان با ولتاژ300 تا500

 که محل قرارگرفتن آنها درون لوله ها و زیر و روی گچ و همچنین در لوله های خرطومی است.

2) سیم های افشان با ولتاژ 450 تا 750 ولت که برای قرار گیری در حفاظت سیستم های روشنایی، وسایل برقی، داخل لوله ها و مکانهای خشک مناسب است.

هادی در دسته سیم های افشان بر اساس الزامات استاندارد در رده ی هادی افشان یا منعطف و هادی بسیار افشان قرار می‌گیرد.

✍️ سخن نهایی

مقاله اتصال سیم ارت رو به اشتراک بزارید؛ همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید. کارشناسان سیم و کابل ستایش در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

بروز رسانی در 1401/07/09

دیدگاهتان را بنویسید