سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

برای درک تفاوت کابلUTP  و SFTP لازم است ابتدا لایه‌های مختلف تشکیل‌دهنده‌ی این کابل‌ها را موردبررسی قرار داد، زیرا این لایه‌ها ساختار کابل را ایجاد می‌کنند و در نام‌گذاری انواع آن‌ها استفاده می‌شوند. کابل‌های زوج به هم تابیده برای راه‌اندازی شبکه کامپیوتری در انواع و اقسام مختلف استفاده می‌گردند.

این مدل کابل بیشتر برای ارتباطات تلفن و شبکه‌های اترنت به کار گرفته می‌شود. این زوج سیم‌ها به علت ساختاری که دارند، قابلیت انتقال داده‌ها را بر عهده ‌دارند و به علت پیچشی که دارند از کابل در برابر تداخلات محیط پیرامون و نویزهای ایجاد شده‌ی زوج سیم‌های مجاور، محافظت می‌کنند.

 حتماً می‌دانید که اطلاعات و داده‌ها هنگامی‌که از یک سیم عبور می‌نماید، یک میدان مغناطیسی کوچک اطراف سیم به وجود آمده و زمانی که دو سیم در یک مدار الکتریکی در کنار هم قرار داده شوند. میدان مغناطیسی آن‌ها برخلاف یکدیگر است؛ در این صورت میدان مغناطیسی همدیگر را بی‌اثر کرده و درعین‌حال هر میدان مغناطیسی بیرونی را نیز خنثی می‌نمایند و به هم تابیدن سیم‌ها موجب افزایش و بهبود عمل خنثی‌سازی می‌گردد؛ بنابراین با استفاده از خصوصیت خنثی‌سازی و با تاباندن سیم‌ها به دورهم، لایه محافظتی ایجاد می‌شود که نقش قابل‌توجهی بر محافظت کابل‌ها در رسانه‌های شبکه‌ای ایفا می‌کند.

در ادامه مطلب باید گفت که دو نوع کابل زوج به هم تابیده‌شده بدون روکش (UTP) و کابل زوج به هم تابیده‌شده روکش‌دار (STP) توسط طراحان تولید و به بازار عرضه می‌گردند.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

نام گذاری کابل شبکه

روش نام‌گذاری کابل‌های شبکه

در کابل‌های شبکه تعدادی لایه حفاظتی به کار می‌رود که نقش آن‌ها کاهش میزان تداخل و نویز در خطوط می‌باشد و نوع استفاده از این لایه‌ها موجب تنوع کابل‌ها می‌شود؛ البته جنس مغزی کابل شبکه هم روی کیفیتش تأثیر زیادی دارد. از حروف اختصاری برای نام‌گذاری انواع کابل اترنت استفاده می‌شود که با یادگیری معنای این حروف به‌راحتی می‌توان کابل‌ها رو از هم تشخیص داد، این حروف شامل موارد زیر می‌باشند:

 

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش (UTP)

 همان‌طور که اشاره شد این مدل کابل از زوج سیم‌ها تشکیل گردیده و در شبکه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شود. در کابل UTP همه‌ی سیم‌های مسی به شکل جداگانه به‌وسیله‌ی مواد عایق پوشش داده شده‌اند و تعداد این سیم‌ها 8 عدد است که به‌صورت جفتی دورهم تاب خورده‌اند. پیچیدن زوج سیم‌ها جهت محدود کردن تخریب سیگنالی ایجاد می‌گردد و تنها خاصیت خنثی‌سازی دارد که مانع از تداخل فرکانس رادیویی و تداخل الکترومغناطیسی می‌شود.

 نکته‌ای که باید عنوان کرد این است که برای کم کردن تداخل بین زوج‌ها، تعداد تابیدن در زوج سیم‌ها را بیشتر می‌کنند؛ البته تعداد این پیچش‌ها بر اساس قوانین مشخصی صورت می‌گیرد.

 

مزایای کابل UTP

کابل UTP مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم.

معایب کابل UTP

کابل UTP  در مقایسه با دیگر رسانه‌های شبکه بیشتر نویز الکتریکی و تداخل دارد و مسافت بین افزایش‌دهنده سیگنال در کابل UTF در مقایسه با کواکسیال و کابل فیبر نوری کوتاه‌تر می‌باشد. زمانی تصور بر این بود که این مدل کابل نرخ انتقال کمتری نسبت به سایر کابل‌ها دارد اما امروزه به این مسئله پی بردند که جزء سریع‌ترین رسانه‌های دارای مس برای انتقال است.


🔸 سیم و کابل ستایش عرضه کننده انواع سیم و کابل و لیست قیمت سیم و کابل برندهای معتبر ایرانی 🔸


کابل شیلد دار STP

 در ساختار کابل‌های شیلددار لایه‌های متفاوت وجود دارد که مانع از تداخل سیگنال‌ها می‌شود. چهار رشته سیم زوج در این نوع کابل، هرکدام شیلد جداگانه‌ای دارند. این کابل‌ها مناسب برای شبکه‌های پرسرعت بوده و امنیت انتقال بالایی را برقرار می‌کنند.

 کابل SFTP  چیست

 کابل SFTP، زوج‌های به هم تابیده کاملاً غلاف دار می‌باشند و این نمونه کابل یک روکش فلزی اضافی جهت کم کردن نویز دارا می‌باشد. در کابل SFTP زوج سیم‌های تابیده ‌شده به‌صورت مجزا با فویل پوشش داده شده و تمام آن‌ها در زیر شیلد که یک محافظ کلی است قرار دارند. به تمام کابل‌هایی که در آن‌ها شیلد محافظ قرار داده ‌شده باشد به‌اصطلاح SFTP  می‌گویند.

S در نام آن‌ها نشان‌دهنده استفاده از شیلد در کابل است. بافت شیلد علاوه بر محافظت کابل در برابر نویزها، موجب می‌شود که کابل قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد. همچنین این نمونه کابل مقاومت مکانیکی بالاتری نیز دارد.

تفاوت کابل شبکه utp و sftp

تفاوت کابل UTP و SFTP

در مطالب قبلی سعی‌مان بر این بود تا به سؤال‌های شما در مورد این‌که کابل UTP چیست و کابل SFTP چیست پاسخ دهیم و اکنون زمان آن رسیده است که به مقایسه‌ی این دو کابل پرداخته و تفاوت کابل UTP و SFTP را بیان کنیم. در کابل UTP زوج سیم‌ها لایه‌ی محافظ ندارند. کابل‌های UTP متنوع هستند که بعضی از آن‌ها یک یا چندلایه‌ی حفاظتی کلی دارند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که روی زوج سیم‌ها پوشش محافظ جداگانه به‌طور مستقیم قرار نگرفته است.

اما در کابل SFTP در زیر لایه‌ی محافظ کلی یعنی شیلد، زوج سیم‌ها توسط لایه‌ای از فویل محافظت می‌شوند. این نکته، اصلی‌ترین تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP  محسوب می‌شود و میزان تداخل الکترومغناطیسی به همین نکته وابسته است. کابل‌های SFTP تداخل سیگنال کمتری داشته، ولی کابل‌های UTP با قیمت پایین‌تر تولید و به بازار عرضه می‌گردند. کابل‌های UTP و SFTP جزء پرفروش‌ترین محصولات می‌باشند و داشتن آگاهی لازم از تفاوت موجود میان آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب و خرید کمک نماید.

 جهت انتخاب کابل اترنت مناسب، باید ابتدا نیازها را شناخت و در مرحله‌ی بعد هزینه‌ها را برآورد کرد؛ به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید سیستم خانگی را با سیم به شبکه متصل کنید، نیاز به استفاده از کابل‌های پیشرفته و گران‌قیمت نمی‌باشد، اما جهت محافظت از اطلاعات شرکت یا سازمان مهم نیاز است کابل‌هایی را انتخاب نمایید که تداخل نویزها در پایین‌ترین سطح ممکن باشد.

بروزرسانی 1402/07/09

دیدگاهتان را بنویسید