سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

تفاوت کابل مفتولی و کابل افشان : کابل افشان یکی از انواع سیم و کابل همان‌گونه که اشاره کردیم از رشته‌های متفاوت ایجاد شده و توانایی خمیدگی بیشتری دارد. در مصرف‌های صنعتی کاربرد بیشتری دارد. هادی مس موجود در کابل افشان می‌تواند در جابه‌جایی جریان داخل وسایل برقی نقش داشته باشد. در محیط‌های باز برای جابه‌جایی روشنایی و به‌صورت کلی رساندن انرژی از کابل افشان کمک می‌گیرند. تفاوت دیگر کابل مفتولی و کابل افشان در خصوص کاربرد در زیر زمین است.

همه افرادی که با انواع متفاوت کابل‌ها سروکار دارند می‌بایست آگاه باشند که استفاده کابل مفتول در زیرزمین درست نیست و نباید انجام شود. کاربرد کابل مفتول می‌تواند داخل برج‌ها و ساختمان‌ها باشد. کابل‌کشی‌هایی که در ساختمان‌ها مشاهده می‌کنیم بیشتر از نوع کابل مفتولی هستند؛ بنابراین این به این مفهوم نیست که این کابل در مصارف صنعتی هیچ جایی ندارد واگر سطح مقطع مکانی که احتیاج به کابل‌کشی دارد وسیع باشد، بهتر است کابل مفتولی بکار ببریم.

تفاوت کابل مفتولی و کابل افشان

کابل مفتولی

کابل‌های مفتول کابل‌هایی هستند که در ساختارشان از چند رشته سیم مفتول که به یکدیگر پیچیده شده‌اند، استفاده شده است؛ این کابل‌ها کمترین قابلیت خمیدگی را دارند اما هدایت جریان برق از آن‌ها به‌درستی انجام می‌گیرد. این کابل که به کابل سخت یا خشک نیز معروف است، توانایی خمیدگی ندارد و هادی استفاده ‌شده در این‌گونه کابل‌ها از نوع فلز مس بوده و کابل مفتول از طریق PVC عایق شده است. 

کابل مفتول برای موارد مصرفی در صنعت و یا کابل‌کشی در درون ساختمان‌ها می‌تواند خوب باشد؛ که کاربرد این‌گونه کابل‌ها در مکان‌های آبدار، خشک و محیط‌هایی که مرطوب و یا بسته است، می‌باشد. در خصوص این‌گونه کابل‌ها قابل‌ ذکر است که استفاده از آن‌ها در زیرزمین یا بتن فشرده به حالت مستقیم، جایز نمی‌باشد.

انواع کابل مفتولی

کابل برق مفتولی

همان طور که در بالا اشاره شد یکی از انواع کابل های مفتولی کابل برق NYY است. از این کابل برای برقراری اتصال بین وسیله های مختلف استفاده می شود. 

کابل مفتولی تک رشته

نوع دیگری از کابل های مفتولی کابل مفتول تک رشته است. این کابل برای موارد با ولتاژ پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای نصب در زیر زمین، زیر آب و هر جایی که امکان آسیب دیدن کابل وجود دارد قرار می گیرد.

کابل مفتولی ۲*۶

کابل مفتولی 2*6  یکی دیگر از نمونه های کابل مفتولی است. این نوع بسیار سبک و دارای دو رشته است. این مدل هم قابلیت استفاده در ساختمان و قابلیت استفاده در موارد صنعتی را دارد.

تفاوت کابل مفتولی و کابل افشان

کابل افشان

کابل افشان یا کابل منعطف، کابلی است که بیشتر از یک سیم تک رشته افشان در آن استفاده شده است. هادی استفاده ‌شده در کابل افشان از فلز مس می‌باشد. عایق‌های استفاده‌ شده در کابل‌های کم‌ وزن آمیزه PVC از نوع PVC/D هستند و برای کابل‌های افشان قدرت آمیزه PVC نیز از نوع پلیمر PVC/A می‌باشد.

 عموما از کابل‌های افشان سبک در:

و از کابل‌های افشان قدرت برای 

استفاده می‌شود و یا به‌صورت کلی در جایی که احتمال آسیب‌های مکانیکی در آن وجود نداشته باشد، کابل افشان کاربرد دارد.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

تفاوت کابل مفتولی و کابل افشان

4 تفاوت کاربردی کابل مفتولی و کابل افشان

از انواع تفاوت‌های کابل افشان و کابل مفتولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخن آخر

به طور کلی تفاوت کابل مفتولی و کابل افشان در چند عامل کلی بررسی می‌شود یکی از تفاوت‌های اصلی کابل افشان و کابل مفتولی خمیدگی و انعطاف پذیری آنهاست خمیدگی و انعطاف پذیری کابل افشان بیشتر از کابل مفتولی است تفاوت دیگر این دو کابل در استقامت آنهاست استقامت کابل مفتولی بیشتر از کابل افشان است همچنین کابل مفتولی استقامت بیشتری در برابر خوردگی دارد.

مقاله تفاوت کابل مفتول و کابل افشان را بخوانید و در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید.
کارشناسان سیم و کابل ستایش در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

communicate

بروزرسانی 1402/07/09

2 پاسخ

  1. با تشکر از توضیحات کامل و جامعتان در زمینه تفاوت کابل مفتولی و کابل افشان. سایر برند هایی که در فروشگاه دارید هم این کابل ها را عرضه می کنند؟

  2. با تشکر از نظر شما. بله در بخش لیست قیمت ها می توانید به فروشگاه های عرضه کننده دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید