سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

یکی از پر مصرف‌ترین سیم‌ و کابل استفاده شده در صنعت ساختمان‌سازی سیم مفتول است که از فولادهایی که کربن کمی دارند، تولید می‌شود. معمولا افرادی که در زمینه خرید و فروش سیم و کابل فعالیت دارند این سیم را با نام سیم خشک یا نصب ثابت هم می‌شناسند. در واقع سیمی تک رشته‌ای است که هادی مسی و عایق پی وی سی دارد. سیم‌های مفتولی انعطاف‌پذیر و نرم هستند دارند اما مقاومت آن‌ها بالا است. گفتنی است که سیم‌های مفتول به صورت فابریک و غیر فابریک تولید می‌شوند؛ که مدل فابریک آن از طریق نازک کردن و کشش میلگردهای نمره ۶/۵ تولید می‌شود. اما مدل غیر فابریک سیم‌های مفتولی را از تسمه‌های فلزی طراحی و تولید می‌کنند.

می‌توان هادی این مدل سیم را از جنس استیل هم ساخت که از جنبه شیمیایی تغییری در آن ایجاد نکرده‌اند اما از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی آن را قابل انعطاف و نرم تولید کرده‌اند. هادی سیم مفتول را ز فلز آلومینیوم هم تولید می‌کنند که قیمت مناسب‌تری دارد. از آن جایی که این سیم از مقاومت بالایی برخوردار است آن را به عنوان یکی از ابزار آلات صنعتی محسوب می‌کنند. سطح مقطع در نظر گرفته شده برای این سیم‌ها دایره‌ای شکل است و به صورت کلاف هم پیچیده شده است. با توجه به انعطاف‌پذیری که در سیم‌های مفتول موجود است می‌توانید آن‌ها را به هر شکلی که می‌خواهید در بیاورید و آن را فرم دهی کنید. مقاومت بالای این سیم باث شده است که خاصیت آهنربایی نداشته باشد.

کاربرد سیم مفتول

کاربرد سیم مفتول

کاربردها و تنوعی که در سیم مفتول‌ها وجود دارد موجب می‌شود تا یک استنباط کلی از آن به دست نیاید. در سطور قبلی ذکر شد که هر کلاس از فولادهای مختلف، یک سیم مفتول با کاربری متفاوت تولید می‌کند. کاربری‌هایی که در ادامه ارائه می‌شوند، در کلی‌ترین حالت خود هستند و در هر موردی ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد.

 برای مثال زمانی که قرار است یک قالب‌بندی کوتاه‌ مدت انجام دهیم نیازی نیست تا از سیم‌های گالوانیزه استفاده کنیم. در مواردی که مش پرسی ساخته می‌شود نمی‌توان از سیم‌های مفتولی کم ضخامت و منعطف استفاده کرد؛ در این صورت می‌توان چنین تشریح کرد که برای هر کاربری، نوع خاصی از سیم مفتول‌ها را استفاده نمود. پرتیراژترین کاربردهای سیم مفتول به شرح ذیل است:

 ساخت سیم ‌خاردار حلقوی و خطی در نقش سیم‌های راسته و خارهای متصل شده، انسداد بخش‌های متعدد و قالب‌ها برای انحصار محوطه بتن‌ریزی، تولید و ساخت انواع توری‌هایی ک قبلاً ذکر شدند، انسداد آرماتوری، ساخت فنر و سیم جوش و انسداد رابیتس‌های گالوانیزه‌ای.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

انواع سیم مفتول

جنس سیم مفتول‌ها در تنوع آنها تأثیرگذار است که سبب می‌شود نمونه‌های مختلفی از آن تولید و در بازار عرضه شود. برای دستیابی به انعطاف بالا برای پیچ‌ و تاب دادن سیم‌ها، باید از مفتول آرماتور یا همان مفتول سیاه استفاده کنند که از جنس فولاد است.

 آستانه تحمل بالا در کنار انعطاف این سیم موجب می‌شود تا به‌ راحتی بافته و تابیده شود یا شکل اولیه خود را بازیابد. درصد بالای پلاستیسیته این سیم مفتول‌ها به دلیل استفاده از فولادی است که کربن آن کمتر است. در مجموع می‌توان به این صورت نتیجه‌گیری کرد که با وجود پارامتر انعطاف در سیم مفتول سیاه و فواید آشکار آن، باید به مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیده شدن انتقاد وارد کرد.

رایج‌ترین استفاده از سیم سیاه برای قفس پرندگان و ایجاد حصار است. انواع توری‌های میخ، پرچ، پانل، پرسی، مش و الکترود از سیم مفتول سیاه ساخته می‌شوند. کاربری‌های خاص ساختمانی این محصول قالب‌بندی و آرماتور هستند. در تزئینات ساختمانی، ساخت وسایل و زمین‌های کشاورزی که به حصار و قفس نیازمندند، از سیم مفتول سیاه استفاده می‌کنند.

سیم مفتول سیاه

سیم مفتول سیاه

سیم مفتول سیاه از فولادی که گالوانیزه نشده تهیه می گردد. تغییرات فیزیکی سبب تغییر شکل در این نوع سیم مفتول می شود، برای  این که تغییرات شیمیایی را در این نوع سیم ها مشاهده کنیم باید آزمایش های خاصی بر روی آن ها انجام پذیرد.  این آزمایشات هیچ نوع نشانه ای مبنی بر ایجاد تغییر شیمیایی در سیم مفتول سیاه را نشان نمی دهند.

سیم مفتول سفید

 سیم مفتول سفید را به عنوان مادر صنایع در نظر گرفته اند، یعنی صنایع مختلف بدون کمک این سیم نمی توانند تولیدات صنعتی خود را ایجاد کنند. یه دو صورت می توان این نوع سیم مفتول را تولید کرد، گالوانیزاسیون گرم و سرد. هر دو روش در شرایط خاصی انجام می شوند و برای ایجاد آن ها باید مواد خاصی را تهیه کرد. جنس این نوع سیم مفتول فولاد است و از فولاد گالوانیزه ای تهیه شده است.

 علت زنگ نزدن و پوسیده نشدن  سیم مفتول را می توان به   جنس بسیار خوب این نوع سیم مفتول نسبت داد. فولادی که در این سیم مفتول موجود است از هر نوع زنگ زدگی جلوگیری می کند. موارد کاربرد سیم مفتول سفید خیلی بیشتر از سیم مفتول سیاه است و این نوع سیم مفتول بسیار مفید می باشد.

سیم مفتول سفید را در حقیقت می توان فرزند سیم مفتول سیاه دانست، زیرا این سیم مفتول از تغییر سیم مفتول سیاه به وجود می آید. کربن موجود در سیم مفتول سفید به این نوع مفتول کمک می کند تا، استحکام بالاتری داشته باشد.

برای خرید سیم برق با فروشگاه ستایش در تماس باشید

سیم مفتول PVC

مفتولی که به نام مفتول پی‌وی‌سی در بازار عرضه می‌شود، همان سیم مفتول سیاه است که در فرآیند عایق‌کاری، با پوشش پی‌وی‌سی پوشانده شده است. دستگاه روکش مفتول این عایق‌کاری را انجام خواهد داد. در کنار انعطاف، آستانه تحمل بالای این سیم مفتول‌ها در مقابل اکسید و خوردگی ویژگی بارزی به شمار می‌رود.

کاربرد سیم مفتول پی‌وی‌سی یا همان روکش‌دار در طراحی انواع توری‌هاست. در فضاهای مختلفی می‌توان از این نوع سیم مفتول استفاده کرد برای مثال هنگام تولید و ساخت توری‌های فرنگی، پرسی و گابیون، سیم مفتول پی‌وی‌سی به کار می‌برند.

نوع دیگر سیم‌های فولادین، استیل هستند که مقاومت بالایی در برابر اکسیده شدن از خود نشان می‌دهند و قیمت بالاتری نسبت به سایر مفتولی‌ها دارند. قیمت بالای صنایع استیلی به دلیل آلیاژ فولاد ضد زنگ بوده که موجب می‌شود کاربری‌های محدود داشته باشد.

در صنایع مهندسی و اقتصادی زمانی که گزینه دیگری برای تعبیه وجود نداشته باشد، از استیل استفاده می‌کنند. نام دیگر سیم استیل سیم مفتول نگیر است که وجه تسمیه آن به دلیل وجود چینش کریستالی منحصربه‌فرد است که موجب می‌شود در برابر آهن‌ربا دافعه داشته باشد و خاصیت مغناطیسی را از دست بدهد.

 در صنایع پتروشیمی، گاز و نفت و سازه‌های آبی مانند توربین‌های سد از سیم استیل استفاده می‌کنند. در صنایع تولیدی نیز از این سیم در ساخت لوازم‌ خانگی ضد اکسیدی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی، فریزر، ماشین ظرف‌شویی و مواردی ازاین‌ دست بهره می‌برند؛ چرا که مقاومت بالایی در برابر آب و زنگ زدن دارند.

سیم مفتول PVC

⏭️چه قدر از حداکثر جریان قابل عبور از کابل اطلاع دارید؟

جدول جریان مجاز کابل

سیم مفتول گالوانیزه

از گالوانیزاسیون شدن مفتول سیاه، سیم مفتول گالوانیزه ساخته می‌شود که در فضای مرطوب کاربرد دارد. دودسته گالوانیزه کلی برای این نوع سیم موجود است: گرم و سرد.

گالوانیزه گرم خلوص بالاتر و راندمان بالاتری نسبت به گالوانیزه سرد دارد. برای ساخت یک سیم گالوانیزه گرم، سیم مفتول را در یک پاتیل با مواد مذاب فلزی قرار می‌دهند و سطح بالایی از گالوانیزاسیون بر روی این ماده انجام خواهد شد. برای تولید سیم گالوانیزه سرد مانند سایر محصولات فولادی، لازم است تا این سیم به‌وسیله الکترولیز، آبکاری گردد.

 فرآیند گالوانیزاسیون در طی همین آبکاری انجام می‌گیرد؛ در حالی ‌که عمق آن نسبت به نوع گرم کمتر است. سیم‌های فولادی گالوانیزه به دلیل کیفیت بالا و مقاومت در برابر خوردگی کاربردهایی نظیر ایجاد حصار در اطراف خانه برای بازدارندگی از سارقان و جانوران درنده، محکم نگه‌داشتن تابلو و آینه‌ها بر دیوار، قفل‌کردن پنجره‌ها در خارج از فضای منزل، متصل کردن ابزار ساختمانی به یکدیگر، ساخت طناب‌های محکم و سیم‌های مقاوم و تقویت کابل برق دارند.

نتیجه گیری

سیم مفتول حاصل اجرای فرآیند نورد بر روی بیت فولادی می باشد. این سیم تا مادامی که در کارخانه است به عنوان یک کالای خام شناخته می‌شود اما اگر در یک کارخانه دیگر جهت تولید کالا استفاده شود به عنوان ماده خام برای محصولات دیگر به شمار می‌رود. هر کلاس از فولادهای مختلف سیم مفتولی متفاوتی را تولید می کند. برای اینکه بتوانیم سیم مفتولی با انعطاف پذیری بالایی داشته باشیم باید از مفتول آماتور یا همان مفتول سیاه استفاده کنیم.

در صورت تمایل مقاله سیم مفتول چیست را به اشتراک بزارید و همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید.
کارشناسان سیم و کابل ستایش در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

communicate

بروزرسانی 1402/07/09

2 پاسخ

  1. با تشکر از مطلب مفیدی که در زمینه سیم مفتول چیست ،گذاشتید . شرایط فروش شما برای سیم مفتول به چه صورت می باشد؟

  2. دوست عزیز شما می توانید با فروشگاه تماس بگیرید و شرایط را به صورت دقیق جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید