سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

در هر ساختمان باتوجه به نوع ساختمان و پروژه معمولاً سیم کشی ساختمان را به دو صورت توکار و روکار انجام می‌دهند. در واقع در مدل روکار سیم‌های استفاده شده را از روی گچ عبور می‌دهند، اما برای زیبایی و امنیت ساختمان‌ها از داکت‌ها یا لوله‌ برق‌های مخصوص استفاده کنند. این مدل سیم کشی در هر ساختمان یک ضعف است اما اگر مشکلی دیده شود، به سرعت می‌توان به سیم‌ها دسترسی داشت و عیب و یا مشکل را رفع کرد.

سیم کشی کردن ساختمان کاری بس دشوار و پیچیده است بنابراین در شرایط سخت یا حتی بی‌ حوصلگی به سمت انجام دادن آن نروید. توصیه می‌کنیم قبل از انجام کار هم لوازم مورد نیازتان را فراهم کنید؛ چراکه در صورت آماده نبودن آن‌ها انرژی و زمان شما تلف خواهد شد. برای انجام سیم کشی به تجهیزاتی همچون قلم و چکش، تیغ موکت برای برش لوله پلاستیکی، سیم و کابل، دم باریک و انبر دست، فازمتر و لنت برق، سیم چین و تراز و غیره احتیاج خواهد بود. در نهایت لازم است بگوییم به هیچ عنوان خودتان برای انجام سیم کشی مربوط به ساختمان دست به کار نشوید و آن را به یک برقکار حرفه‌ای و متخصص بسپارید. این کار بسیار سخت است و در عین حال باید امنیت و ایمنی کامل ساختمان فراهم شود و بسیاری از نکات ایمنی هم رعایت شود.  

💰حتما بخوانید : بروزترین لیست قیمت سیم و کابل خراسان افشار نژاد  💰

سیم کشی ساختمان

🔌آشنایی با انواع  سیم و کابل مورد استفاده در صنعت 🔌

نقشه سیم کشی ساختمان به روش توکار

سیم کشی در ساختمان به روش توکار معمولاً در سه مرحله صورت می‌گیرد. در واقع مرحله اول به هنگام ساخت ساختمان بر می‌گردد و مرحله دوم بعد از کف کاری، کاشی کاری، سفید کاری دیوارها و مرحله آخر هم پس از تمام شدن کف‌ها و نقاشی‌ها صورت می‌گیرد.
در ابتدای کار بایستی نقشه ساختمانی سوکت‌های برق، سیستم‌های روشنایی و صورتی، آنتن مرکزی، برق اضطراری و موتورخانه‌ها، آیفون، فن کویل‌ها ترسیم شود و پس از آن این نقشه‌ها اجراء شوند.

نقشه سیم کشی ساختمان

جعبه‌های برقی که ویژه نصب و اجرای کلید و پریزها هستند، لازم است که داخل دیوار نصب شوند. بر حسب نقشه، نقاطی که برای نصب جعبه فیوز، کلید و پریز روی دیوار بایستی که قوطی گذاری‌ها شوند و این قوطی‌گذاری هم محکم باشد. پس از تراز کردن این کلیدها اول با استفاده از دستگاه شیار زن و شابلون بایستی که مکان تمام جعبه کلیدها مشخص شود. حال با استفاده از شابلون به صورت دقیق و تراز کلید و پریزها روی دیوار نصب شوند؛ البته برای روشنایی سقف هم بایستی مکان المان مخصوص آماده و تعیین شود، سپس لوله پولیکاها فیکس و نصب شوند و بعد از آن سینی‌های برق با توجه به نقشه در جای خود فیکس شوند. در آخر کار باید کارهای مختلفی همچون تراز کردن کلید و پریزها، نصب فیوزها داخل جعبه فیوزها، نصب آنتن مرکزی و غیره صورت بگیرد.

برای خرید سیم برق با فروشگاه ستایش در تماس باشید

انواع سیم 

انواع اتصالات سیم 

بعد از آشنایی ابتدایی با سیم­‌ها و انواع اتصالات آن­ها با یکدیگر باید سراغ اصولی برویم که در همه سیم کشی­‌های ساختمان­ رعایت می­شوند. اجرای درست و با دقت این اصول کمک می­کند تا در نهایت خسارت کمتری به ساختمان وارد شود و از تلفات جانی و مالی بسیاری جلوگیری می­کند.

💰💰برای مشاهده قیمت وارد صفحه لیست قیمت سیم و کابل البرز الکتریک شوید.

اصول سیم کشی ساختمان

در ابتدا نیاز به یک نقشه برق خواهید داشت! برای اینکه ایده­‌ها و چگونگی اجرای سیم­ کشی ساختمان به درستی اتفاق افتد نیاز است این ایده‌­ها از طراح برق به برقکار منتقل شود. این انتقال با نقشه برق عملی خواهد بود.

پس از طراحی نقشه برق نوبت به اجرای اصول سیم­‌کشی و برقکاری ساختمان می­رسد. در ادامه با تعدادی از مهم­ترین فاکتورهای سیم‌کشی ساختمان آشنا خواهید شد:

  1. به یاد داشته باشید که استفاده از تجهیزات سالم، پیشرفته و باکیفیت حتی اگر قیمت بالاتری دارند به شدت حائز اهمیت است. اگر از تجهیزات خوبی استفاده نکنید احتمال پارگی، اتصالی، آتش‌سوزی و فرسودگی بالا می­رود.
  2. اتصالات باید محکم باشند اما در حدی که عبور جریان برق را مختل نکنند.
  3. برای لوازم برقی خانه مثل ماشین لباس­شویی یا ماشین­های ظرفشویی سیم اتصال به زمین را در نظر داشته باشید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  4. تعداد سیم­های انتخابی، ضخامت و جنس آن­ها بسیار در سیم ­کشی ساختمان­‌ها مهم است. برای مثال سیم انتخابی برای لوسترها و هالوژن­ها با سیم انتخابی برای کولر باید متفاوت باشد.
  5. در سیم کشی ساختمان­‌ها باید به سطح مقطع سیم، تحمل فشار برقی که به آن وارد می­شود، جایگذاری فیوزها و البته حد نصاب تحمل مقدار برق وارد شده به فیوز در نظر گرفته شود.
  6. تعدا خطوط برق بسیار مهم است. بهتر است از کلیدهای مینیاتوری استفاده شود تا خط های مختلف برق را از هم جدا کند.
  7. جایی که پریزها نصب می­شوند، ارتفاع کلیدهای برق و روشنایی، بسیار در سیم‌­کشی مهم هستند. در اصول سیم ­کشی ساختمان برای مثال ارتفاع کلیدهای روشنایی 120 و 110 سانتی متر در نظر گرفته می­شود.
  8. در ادامه آشنایی با انواع کلیدها (مانند تک پل و دوپل)، شناخت شاسی­‌ها و… نیز مهم است. همچنین دمای محیطی که سیم­‌کشی و نصب پریزها و کلیدها اتفاق می­افتد باید در نظر گرفته شود. عایق اکثر سیم ها PVC است اما اگر این سیم کشی‌­ها در جنوب کشورمان ایران اتفاق می‌­افتد، به علت گرمای زیاد از عایق های xlpe استفاده می­شود.
  9. ظرفیت استاندارد فیوزها برای قسمت های مختلف رعایت شود.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

نقش سیم در سیم ­کشی ساختمان

انواع سیم کشی ساختمان

سیم­ کشی ساختمان­‌ها بر دو نوع استوار است. که با توجه به کاربری ساختمان و قدمت ساختمان تعیین می­شوند.

سیم کشی تو کار

ساختمان شما از هرنوعی که باشد، سیم­‌کشی توکار برای آن مناسب خواهد بود. در سیم­‌کشی توکار، سیم­‌ها در داخل دیوارهای گچی قرار خواهند گرفت و به صورت کلی در زیر دیوار و لایه درونی خواهند بود. حتی اگر نیاز به لوله­‎‌های مخصوص نیز نب‎‎اشد می­توانند سیم ها را از داخل دیوارها عبور دهند.

سیم کشی تو کار به 3 روش انجام می‌گیرد

💰حتما بخوانید : به روزترین لیست قیمت سیم و کابل پرتو الکتریک ۱۴۰۱💰

سیم کشی روکار

این سیم کشی همان طور که از نامش پیداست روی دیوارها کشیده می­‌شود. یکسری لوله‌های عایق برق و داکت‌هایی وجود دارد که در سیم‌کشی روکار از آن­ها استفاده می‌شود. بدین صورت که سیم‌ها داخل این داکت‌ها قرار داده شده و از روی دیوارها کشیده می­شود.

مشخصا امنیت این نوع از سیم کشی نسبت به سیم کشی توکار بسیار کمتر است. بی نظمی بالایی دارد و از نظر زیبایی نیز تصویر خوبی به ساختمان شما نمی‌دهد. اما در صورت بروز مشکلات فوری و جدی دسترسی به سیم‌ها و حل مشکل در روش سیم‌­کشی روکار بهتر است.

چک کردن برق ساختمان

ابزار مورد نیاز در سیم کشی ساختمان

در سیم کشی ساختمان ابزار های مختلفی بر اساس نوع کار مورد نیاز است.

از مهم‌ترین این ابزار، وسایل ایمنی برای تکنسین هستند، مانند: دستکش عایق، میله نجات، عینک و لباس کار مخصوص و ضد حریق.

دیگر وسایلی که در سیم کشی مورد استفاده واقع می‌شوند ابزاری چون سیم لخت‌کن، داکت برق، محور اتصال، انبردست، فازمتر، نوار برق، بست کمربندی، جعبه کلید، تستر ولتاژ، ترمینال و ابزار حرفه‌ای‌تری همچون، آنالیز مدار و کابل یاب است که در موقعیت‌های مختلف مورد نیاز واقع می‌شود.

تذکر مهم در سیم کشی ساختمان

در سیم کشی ساختمان بایستی یک سری نکات و تذکرات مهمی که در ادامه بیان می‌کنیم را رعایت کنید. از جمله این تذکرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. از تجهیزات استاندارد و باکیفیت که اندکی گران‌تر هستند استفاده کنید؛ چراکه به هر اندازه‌ای که ایمنی بیشتر باشد، احتمال آسیب دیدن و فرسودگی یا آتش سوزی و… کمتر می‌شود و حتی در مصرف برق هم صرفه‌جویی خواهد شد.

2. بایستی که تمرکز و دقت خود را افزایش دهید تا اتصالات به درستی و محکم صورت بگیرد.

3. حتماً از سیم ارت یا سیستم ارتینگ برای لوازم خانگی خود استفاده کنید تا احتمال برق گرفتگی یا آسیب دستگاه‌ها کمتر شود.

4. به نوع و تعداد و یا ضخامت سیم و کابل‌ها توجه کنید؛ چرا که هر سیم کاربرد خود را دارد.

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله سیم کشی ساختمان همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای سیم و کابل ستایش کامنت کنید.

بروزرسانی 1402/07/09

دیدگاهتان را بنویسید