سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

کابل برق سه فاز یا phase cable 3 یکی از انواع سیم و کابل است و به تمام کابل‎‌هایی که توانایی اتصال به برق سه فاز را دارند، گفته می‌شود. برای اتصال هر وسیله‌ای یا دستگاهی که از برق سه فاز به خوبی پشتیبانی می‌‎کند، معمولا از کابل‎‌های سه فاز استفاده می‎‌شود. کابل‌های سه فاز به صورت تک رشته تا پنج رشته در بازار موجود هستند.

زمانی که از یک کابل سه رشته استفاده می‎‌شود می‎‌توان به صورت مستقیم سه فاز و یک نول را به مسیر مورد نظر متصل کرد. این نوع کابل‎‌ها از یک هادی، روکش و عایق تشکیل شده‌اند که می‎‌توانند برق‎‌های با ولتاژ 380 ولت را  به خوبی پشتیبانی کنند. توجه کنید به هر اندازه‌ای که لایه‌ها بیشتر باشد، کابل از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است.    

کاربرد کابل برق سه فاز

از کابل‌های برق 3 فاز در بسیاری از پروژه‌های تجاری و صنعتی استفاده می‌‎شود، اصولا در جهت روشن کردن دستگاه‌های بسیار پرمصرف از کابل‌های سه فاز استفاده می‌شود. از جمله دستگاه‌های صنعتی پرمصرف می‌توان به ماشین آلات برقی، پمپ، الکتروموتورها و تمام دستگاه‌هایی که برای عملکرد خود به برق سه فاز احتیاج دارند و … اشاره کرد.

در حال حاضر در اکثر واحدهای مسکونی به علت این که از پمپ‌های چاه و آسانسور استفاده می‌شود، بایستی از سیم‌کشی برق سه فاز استفاده شود؛ در این صورت لازم است از کابل‌ برق سه فاز استفاده شود. 

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

انواع کابل برق سه فاز

کابل‌های برق سه فاز معمولا نظر ضخامت و نوع عایق، مقدار ولتاژ، تعداد رشته‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. که از جمله آن‎ها می‎توان موارد زیر را نام برد:

کابل برق سه فاز
کابل برق سه فاز NYY

کابل برق سه فاز NYY و NYMHY

کابل‎ NYY به کابلی گفته می‌‎شود که دارای هادی مسی با ساختار مفتولی یا نیمه افشان است که در نهایت با یک عایق و روکش PVC پوشش داده می‎‌شود. این نوع کابل به کابل خشک و یا زمینی هم معروف است و در صنایع، ساختمان‎‌ها و داخل کانا‎ل‎‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. اما به کابل‎‌های برق افشان مسی، NYMHY هم می‎‌گویند، که نسبت به کابل‎‌های مفتولی از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند؛ اما قیمت گران‌تری دارند. این کابل برای اتصال وسایل برقی متحرک در اداره‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.        

⏭️چه قدر از حداکثر جریان قابل عبور از کابل اطلاع دارید؟

جدول جریان مجاز کابل

کابل برق سه فاز آلومینیومی زمینی

این نوع کابل‌های ساخته شده علاوه بر این که دارای رشته‌های مختلفی هستند، معمولا در سطح مقطع‌های مختلفی هم تولید می‌شوند؛ با توجه به این ویژگی‌ها معمولا در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصولا انواع کابل‌های آلومینیومی که ساخته می‌شوند، در توزیع برق در خطوط محلی، توزیع برق ساختمان‌های مسکونی، سیم کشی هواپیماها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایز کابل‎ برق سه فاز آلومینیومی معمولا از 3*25+16 وجود دارد و تا 3*185 طراحی و تولید می‌شود.  

کابل برق سه فاز آلومینیومی زمینی

فروش سیم و کابل به قیمت روز بازار در فروشگاه ستایش

کابل برق سه فاز خودنگهدار

کابل برق سه فاز خودنگهدار

مهم‌ترین مزیتی که در این کابل‌ها دیده می‌شود، قیمت ارزان آن‌ها است. این نوع کابل‌های آلومینیومی را به صورت پنج و یا شش سیمه طراحی می‌کنند؛ در سایزهایی همچون 16، 25، 35، 50، 70، 95 و 120 طراحی و تولید می‌‎شوند و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع برای مسافت‌های مختلف می‌توان از این کابل‌ها در آمپراژهای مختلف استفاده کرد. در واقع کابل‌های برق سه فاز خودنگهدار را در شبکه‌های سازمانی برای ایجاد تغییرات، در ارتفاعات برای خطوط انتقال دیتا، تخلیه‌های جزئی، ایجاد سیستم‌های توزیع و انتقال برق، ایمن سازی خطوط انتقال جریان و … مورد استفاده قرار می‌دهند. 

کابل برق سه فاز مسی

هادی این نوع کابل برق سه فاز از فلز مس است و به همین دلیل از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که از جمله آن‎ها می‌توان به استحکام کششی بالا، رسانایی الکتریکی بالا، هدایت حرارتی زیاد، مقاومت در برابر خوردگی، ضریب انبساط حرارتی پایین و … اشاره کرد.

در واقع این کابل‌ها به صورت 3.5 4 و 5 رشته تولید می‌شوند که هر کدام از آن‎ها در سایزهای مختلفی روانه بازار می‌شوند. اصولا این نوع کابل‌ها نسبت به کابل‌هایی که هادی آلومینیومی دارند گران قیمت‌تر هستند و در واقع از وزن بالاتری هم برخوردار هستند.   

کابل برق سه فاز مسی
نتیجه گیری

کابل برق سه فاز به تمام کابل هایی گفته می شود که توانایی اتصال به برق سه فاز را دارند. این کابل به صورت تک رشته تا پنج رشته در بازار موجود می‌باشد. زمانی که از یک کابل سه رشته استفاده می کنیم می توانیم به صورت مستقیم سه فاز و یک نول را به مسیر مورد نظر به یکدیگر متصل کنیم.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل ستایش تماس بگیرید شما نیز می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص کابل برق سه فاز با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 1402/07/09

دیدگاهتان را بنویسید