سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

کابل زره دار، از انواع کابل است که به نام‌های مختلفی چون کابل زره پوش، کابل زره دار و کابل SWA شناسایی می‌شود. این نوع، با توجه به اسمش در محیط‌های مختلف در برابر عوامل محیطی، خطرات و آسیب فیزیکی حفظ می‌شود و کابل‌ی مقاوم محسوب می‌رود. در صنعت برق، کابل یکی از اجزا مهم به شمار می‌رود و در هر قسمت کابل مخصوصی به کار می‌رود. در صورت استفاده نادرست و نابجا از کابل زره دار، احتمال وقوع برق گرفتگی، آتش سوزی یا خراب شدن وسایل برقی وجود دارد، و ضررهای مالی و جانی زیادی را به دنبال دارد که امکان جبران وجود ندارد. کابل زره دار، کابل کمکی و کنترل قدرت است که به عنوان منبع تغذیه انرژی برق از آن استفاده می‌شود.

روکش خارجی این کابل یک لایه محافظ از جنس پلاستیک است که در مقابل ساییدگی و پاره شدن مقاوم است و مانع از صدمه به کابل اصلی می‌شود. بیشترین استفاده این نوع کابل در انتقال سیگنال، آزمایش‌های علمی، متالوژی، تولید برق و… است. انواع مختلفی از کابل زره دار وجود دارد که هر یک کارایی خاصی دارند. این انواع شامل تقسیم‌بندی کابل فشار ضعیف با زره نواری و یا سیمی، کابل فشار متوسط با زره سیمی و نواری، کابل آلومینیومی زره دار تک رشته و کابل چند رشته با زره فولادی هستند. در شرایط سخت جوی این نوع که به صورت کامل و مورد اعتماد عمل می‌کنند و در شبکه‌های کابلی، شبکه‌های قدرت، کاربرد خارجی و داخلی، فریم ورک‌های زیرزمینی دیده می‌شود.

برای خرید سیم برق با فروشگاه ستایش در تماس باشید

به روزترین لیست قیمت‌ها را از ما بخواهید!

کاربرد کابل زره دار

هنگام انتقال نیرو در محیط‌های سخت، حفاظت از کابل برای عملکرد ایمن و قابل اطمینان ضروری است. کابل زره‌ دارعمدتا در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود و اغلب نیز در سینی‌های کابل و مسیرهای انتقال جریان اجرا می‌شوند. کابل زره دار اغلب در پروژه‌های انعطاف پذیر استفاده نمی‌شوند.

هنگام انتقال داده یا انتقال قدرت در محیط‌های سخت؛ حفاظت از کابل‌ها برای عملکرد ایمن و قابل اطمینان بسیار مهم است. آن‌ها عمدتا در پروژه‌های صنعتی ، اغلب در سینی‌های کابل و مسیرهای مسابقه استفاده می‌شوند. کابل‌های SWA برای مناطق با افت جریان زیاد مناسب است و می‌تواند نیروهای خارجی مکانیکی و کشش قابل توجهی را تحمل کند.

کابل STA برای سیستم دفنی مناسب است و می‌تواند نیروهای خارجی مکانیکی را تحمل کند، اما نمی‌تواند نیروهای کششی زیادی را تحمل کند. کابل‌های AWA در شبکه‌های برق، برنامه‌های زیرزمینی، بیرونی و داخلی و همچنین کابل‌های کنترل قدرت و کمکی برای کانال‌های کابل استفاده‌ می‌شود. سایر کاربرد‌های کابل زره دار، شامل موارد زیر است:

کابل کشی زیرزمینی

ریل‌های قطار

سایت‌های ساختمان در فضای باز

نیروگاه‌های برق داخلی و خارجی

کارگاه‌های پرخطر

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

ساختار منحصر بفرد کابل زره دار

کابل زره‌ای ساختاری مانند سیم و کابل عایق دار دارد  با این تفاوت که دارای دو لایه اضافی تر می‌باشد. 

کابل زره دار

پرطرفدارترین انواع کابل زره دار

کابل زره‌ دار به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کابل زره دار سیم بافته

کابل زره دار سیم بافته

از کابل زره دار سیم بافته زمانی که به حفاظت سبک و انعطاف پذیر نیاز است، استفاده‌ می‌شود. بافت سیمی ‌تقریباً مانند یک بافت فیبری ساخته شده است. این فلز مستقیماً روی کابل به عنوان پوشش بیرونی بافته می‌شود به طور کلی، بافت از فولاد گالوانیزه ، مس، برنز یا آلومینیوم ساخته شده است.

⏭️چه قدر از حداکثر جریان قابل عبور از کابل اطلاع دارید؟

جدول جریان مجاز کابل

کابل زره دار استیل وایر

آنها معمولاً به عنوان کابل SWA (Steel Wire Armor) مخفف  می‌شوند. کابل‌های SWA برای مناطق با افت زیاد مناسب است و می‌تواند نیروهای مکانیکی خارجی و کشش گسترده را تحمل کند. هسته این کابل‌ها از زره سیم فولادی ساخته شده است و در برابر بارهای کششی بالا مقاومت  می‌کند.

کابل زره دار استیل وایر
کابل زره دار نوار استیل

کابل زره دار نوار استیل

آنها اغلب به عنوان STA (زره نوار فولادی) نامیده می‌شوند. کابل STA می‌تواند نیروهای مکانیکی خارجی را تحمل کند، اما نمی‌تواند نیروهای کششی زیادی را تحمل کند.

کابل زره دار آلومینیومی

این نوع کابل‌ها در دو دسته فشار ضعیف و فشار متوسط قرار دارند. کابل‌های زره داری که هادی آلومینیومی دارند، بیشترین متقاضی را برای کابل‌های در سطح ولتاژ متوسط یا MV دارند؛ ولی در ایران تقاضا برای کابل با ولتاژ ضعیف (LV) خیلی کم است که در این صورت به طور سفارشی تولید می‌شود. کابل آلومینیوم زره دار مقاومت فیزیکی بیشتری دارند؛ که این امر باعث شده بیشتر در محیط‌هایی که تنش زیاد دارند، نصب شوند. طبق استاندار VDE/DIN، R و B در کدهای شناسایی کابل برق، نشان دهنده وجود زره در ساختمان کابل است. بنابراین دیدن این دو حرف در کابل برق، به معنی است که کابل از نوع زره دار است.

کابل آلومینیومی زره دار یکی از دو نوع کابل زره دار، از سری کابل‌های افشان است که از مشخصه‌های بارز آن برخورداری از کیفیت بالا، رسانای از جنس آلومینیوم که توان هادی زیادی را حاصل می‌شود که با استاندارد بالایی تولید و به بازار عرضه می‌شود. به علت داشتن خواص الکتریکی بالا و پایداری زیادی که در مقابل آب، در ساختار آن‌ها عایق پی وی سی به کار می‌رود. این نوع کابل‌ها به علت داشتن مزیت‌های بیشتر، جایگزین مناسب برای کابل‌های مسی هستند. کابل آلومینیومی زره دار در گروه کابل‌های تک هسته به شمار می‌روند؛ زیرا غیر مغناطیسی هستند؛ میدان مغناطیسی با عبور جریان الکتریکی از کابل تولید می‌شود. ولتاژ بیشتر برابر با میدان مغناطیسی بزرگتر است که با ایجاد جریان الکتریکی در زره‌های کابل، در سیستم AC گرمای زیاد تولید می‌کند.

کابل زره دار آلومینیومی
نتیجه گیری

کابل زره دار یک کابل معمولی با یک لایه محافظ اضافه است تا از آسیب رسیدن به کابل جلوگیری کند و عملکرد و عمر مفید آن را افزایش دهد. کابل زره دار به دلیل تنوع بالایی که دارد از تنوع قیمتی بالایی نیز برخوردار است . کابل زره دار به دسته کلی SWA STA AWA تقسیم می‌شود. این کابل برای محافظت از انواع کابل در محیط‌های سخت ضروری و لازم است به همین دلیل اغلب در محیط‌های صنعتی استفاده  می‌شود این کابل به دلیل ساختار منحصر بفردی که دارد قابلیت انعطاف پذیری ندارد.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل ستایش تماس بگیرید شما نیز می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص کابل زره دار با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 1402/07/09

دیدگاهتان را بنویسید