سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

کابل برق‎‌ها معمولا در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‎شوند و هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در اتصال و انتقال جریان برق دارند. در رابطه با انواع سایز کابل برق بایستی بگوییم که اعداد و ارقامی هستند، که هر کدام یک قسمت از کابل را به نمایش می‎گذارند. زمانی که قرار است سایز کابل مشخص شود، باید تعداد سیم‎‌های نول، هادی، سطح مقطع و… را در نظر بگیرید.

در حالت کلی تمام لوازم برقی از کابل برق استفاده می‎کنند، که برای تامین انرژی هر وسیله‎‌ای از کابل‎‌هایی با سایزهای مختلف استفاده می‎شود. در واقع در وهله اول بر اساس میزان جریانی که باید از داخل آن بگذرد، کابلی با سایز مناسب انتخاب می‎شود.

تمام کابل‌‎های الکتریکی که طراحی می‎شوند، به اندازه مشخصی می‎توانند که جریان برق را تحمل نمایند، و میزان باری که روی آن‎هاست بایستی با مشخصات فنی و سایز کابل سازگاری داشته باشد. بنابراین شناخت کابل و این که در چه مکانی با چه کاربردی بایستی استفاده شود، در انتخاب نهایی کابل برق به شما کمک شایانی می‎کند. در نهایت با توجه به کاربرد کابل باید که سایز مناسبی انتخاب شود، در ادامه سایزهای مختلف کابل برق را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

کابل برق NM-B

کابل برق NM-B

یک نمونه از کابل‌‎هایی که می‎تواند در جهت اتصال قطعات الکتریکی در اداره‌‎های مختلف و یا منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‎گیرد، کابل‎‌های الکتریکی NM-B هستند. دست کم این کابل‌‎ها از دو سیم عایق جداگانه ساخته شده‌اند، که در نهایت در یک غلاف غیر فلزی و منعطف NM کنار هم قرار گرفته شده‎اند.

غلافی که برای این مدل کابل‎‌ها در نظر گرفته می‎شود با متریال نایلون و یا پی وی سی ساخته می‎شود. حرف B که در این مدل کابل به کار رفته است، نام عایق اطراف دو سیم خواهد بود، و معنای آن این است که می‎تواند تا دمای ۹۰ درجه سانتی‎گراد تحمل کند. استفاده این مدل کابل‎‌ها در قسمت‎‌هایی است که داخل دیوار مورد استفاده قرار می‎گیرند؛ اما نباید آن‎ها را به شکل روکار استفاده کرد. در حقیقت این مدل کابل بیشتر در مصارف خانگی کاربرد دارد.


🔸مشاهده به روزترین لیست قیمت محصولات سیم و کابل کسری ، سیم و کابل خراسان و سیم و کابل البرز الکتریک نور در فروشگاه سیم و کابل ستایش 🔸


کابل برق ۱۴*۲

همان گونه که از نام این کابل مشخص است دارای دو رشته به عنوان هادی است، که سطح مقطع مشخص شده برای آن ۱۴ است. کاربرد این مدل کابل زمانی است که مدار به ۱۵ آمپر و یا کمتر از این مقدار احتیاج دارد. کابل برق ۱۴*۲ اساسا برای کلید و پریزهای برق و لامپ‌های روشنایی کاربرد دارد. می‎توانید برای کلید و پریزهای بسیاری از پروژه‌ها از این کابل بهره ببرید.

کابل برق با سطح مقطع14

کابل برق ۱۴*۳

این مدل کابل هم همچون کابل ۱۴*۲ برای مدارهایی با آمپری برابر ۱۵ یا کمتر از آن کاربرد دارد. بیشترین استفاده‎ای که از کابل‌های ۱۴*۳ می‎شود، پنکه‌های سقفی؛ کلیدهای برق سه پل و مواردی از این قبیل است. در رابطه با ساختار این مدل کابل بایستی بگوییم که دارای سطح مقطع ۱۴ است و از سه رشته هادی برخوردار است.

کابل برق ۱۲*۳ و کابل ۱۲*۲

کابل برق‌هایی به سایز ۱۲*۲ معمولا برای تجهیزات استانداردی استفاده می‎شود که به ۲۰ آمپر و یا کمتر از این مقدار احتیاج دارند. از جمله این تجهیزات می‎توان مواردی مانند تهویه هوا، کوره‌ها، بخاری‌ها و… را نام برد. کاربرد دیگری که برای این کابل‌ها می‎توان نام برد فریزرها، ماشین‌های ظرفشویی‎ هستند. و اما کابل ۱۲*۳ کاملا مشابه کابل ۱۲*۲ است، با این تفاوت که تعداد رشته‎های هادی آن‎ها متفاوت است. نا گفته نماند که کاربردی همچون کابل ۱۲*۲ دارد.

کابل برق ۱۰*۳ و کابل ۸*۳

لازم به ذکر است که این دو مدل کابل هم معمولا برای قطعات الکتریکی استفاده می‎شوند که برای عملکرد خود به ۳۰ آمپر و یا بیشتر از آن احتیاج دارند. اصولا این دو مدل کابل را برای مواردی همچون خشک‎‌کن برقی به کار می‎برند.

 

🔸 سیم و کابل ستایش عرضه کننده انواع سیم و کابل برق به همراه لیست قیمت سیم و کابل های برندهای به روز در بازار لاله زار تهران 🔸

سایز کابل‌های برقی برای مدارهای روشنایی

برای مدارهای روشنایی داخلی از کابل‌هایی استفاده می‎شود که اندازه سایز آن‎ها ۱ میلی‎متر یا ۱.۵ میلی‎متر است. توجه کنید که معمولا سایز ۱ میلی‎متر در بیشتر موارد پاسخگو نیازها خواهد بود، اما در حالت کلی این سایز به طول کابل و یا تعداد چراغ‌های روشنایی که در مدار هستند، بستگی دارد. زمانی که تعداد چراغ‌ها کم است و طول کابل زیاد، برای این که افت ولتاژ کنترل شود بایستی که از کابل ۱.۵ میلی‎متر استفاده شود.

سایز کابل برق برای پریز برق

اکثرا برای پریزهای برق از کابل برق‌های دو قلو و ارت به اندازه ۲.۵ میلی‎متر استفاده می‎کنند. اصولا برای پریزهای برق بایستی که از کابل‌هایی با سایز بزرگ‎تر استفاده شود؛ چرا که لازم است بار بیشتری را حمل کنند. برای پریزهای استفاده شده در اداره‌ها و یا منازل مسکونی از کابل‌هایی با سایز ۲.۵ میلی‎متر استفاده می‎شود.
دیگر سایزهای کابل برق
انواع سایز کابل برق در بازار موجود هستند که منحصر به موارد ذکر شده نیستند؛ سایزهای دیگر زمانی استفاده می‎شوند که برای تامین انرژی به برق بیشتری احتیاج است. برای مثال می‎توان سایزهایی همچون ۴ و ۶ و ۱۰ و ۱۶ میلی‎متر را نام برد. در حالت کلی زمانی از کابل‌هایی با قطر بیشتر استفاده می‎شود که میزان جریان برق حمل شده، بیشتر باشد.

برای مثال شارژرهای اتومبیل برقی، اجاق گازهای بزرگ را می‎توان نام برد، لذا جریان بیشتری را جذب می‎کند؛ بنابراین بایستی از کابلی با قطر بیشتر استفاده کرد و در عین حال از مصرف بیش از حد جریان برق جلوگیری کرد. این مسئله بسیار مهم است چرا که کابل‎ را داغ می‌کند و امکان آتش گرفتن آن را بالا می‎برد. مورد دیگر استفاده از کابل‌های سایز بزرگ زمانی است که مسافت زیاد باشد.

بروزرسانی 1402/07/09

دیدگاهتان را بنویسید