سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

سیم و کابل

صنعت برق و تکنولوژی پیشرفت بسیاری در تولید سیم و کابل برق دارد. پایه و اساس ساختمان‌سازی و در واقع یکی از تجهیزات مهم در ساختمان‌ها سیم و کابل برق است. سیم و کابل برق برای عبور جریان برق مسیری را به وجود می‌آورند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب به افراد و المان‌های برقی دیگر، دقت کافی را در زمان استفاده از آن‌ها داشت. وظیفه عایق سیم و کابل نیز جلوگیری از صدمه دیدن هادی یا مغزی سیم و کابل است و موجب خنثی کردن خطراتی است که ممکن است در زمان خروج جریان برق از هادی اتفاق بیفتد، می‌شود.

در یک ساختمان برای مشخص شدن مسیر عبور سیم و کابل و درست کشیدن همه انشعابات از ابتدا سیم‌کشی صورت می‌گیرد. این محصولات در سطح مقطع‌های متفاوتی تهیه و تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند برای نشان دادن سطح مقطع، روی هر سیم یا کابل از عدد مشخصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال سیم ۱ یعنی سطح مقطع سیم ۱ میلی‌متر است.

در انواع مختلف سیم و کابل هر کدام روکشی به عنوان عایق دارند که ممکن است از دیگر پوشش‌ها از جمله آرمور، شیلد و اسکرین روی آن به کار رفته باشد که باعث ایجاد کاربردهای مختلف برای کابل‌ها خواهد شد. به عنوان مثال برخی موارد از کابل برای انتقال توان و قدرت، در موارد دیگر جهت ارسال و کنترل سیگنال کاربرد دارند. طراحی این محصولات در زمینه کنترل، ابزار دقیق و مخابراتی وسعت داشته است.

برای خرید سیم و کابل با ما در تماس باشید.

سیم و کابل ستایش عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار 

نکات مهم خرید سیم و کابل

یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای پروژه‌های ساختمانی، سیم‌کشی است که برای انجام آن باید سیم و کابل مناسبی انتخاب کرد. قبل از خرید سیم و کابل باید یک سری اطلاعات را در مورد محصول بدانید تا بهترین خرید ممکن را داشته باشید و از انتخاب اشتباه و خسارت‌هایی که در پی دارد جلوگیری کنید. نکاتی که در مورد ایمنی و استاندارد سیم و کابل باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:
اولین نکته مهم در انتخاب سیم و کابل، جنس هادی به کار رفته در ساختار آن‌ها است که مس یا آلومینیوم هستند. هادی مس به علت افزایش قیمت و گرانی آن کمتر در سیم‌کشی به کار می‌رود و به جای آن از کابل‌های سبک آلومینیومی که رسانای خوبی هستند، استفاده می‌شود.
باید توجه داشت که سطح بیرونی سیم و کابل باید صاف باشد و نباید هیچ گونه تورفتگی یا برجستگی وجود داشته باشد.
از نشانه‌های سیم و کابل با کیفیت مقاومت هادی است که به مقدار هادی به کار رفته در سیم یا کار بستگی دارد. کیفیت برای سیم و کابل اهمیت زیادی دارد و نزدیک به نیمی از آتش سوزی‌ها به علت استفاده از سیم و کابل نامرغوب و اتصالی در آن‌ها است.
سیم و کابل مورد نیاز خود را از برندها و مراکز معتبر تهیه کنید. زمانی که برای منزل و یا شرکت خود به کابل کشی نیاز داشتید، به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که محصولات برندهای مطمئن را با ضمانت نامه ارائه می‌دهند. سیم و کابل ستایش انواع سیم و کابل با کیفیت را با ضمانت و خدمات پس از فروش به خریداران محترم ارائه می‌دهد و در صورتی که اطلاعی در مورد این محصولات ندارید می‌توانید از متخصصان و مشاوران این فروشگاه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید و کالای مورد نیاز خود را با بهترین قیمت بازار خریداری کنید.

دریافت مشاوره رایگان

هادی سیم و کابل چیست

مطابق با استاندارد بین المللیIEC ، هادی به قسمتی از سیم و یا کابل اطلاق می‌شود که وظیفه عبور جریان برق را دارد .

هادی مسی و الومینیومی سیم و همینطورکابل را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد :

هادی تک مفتولی
هادی گرد تابیده منظم
هادی انعطاف پذیر (هادی افشان )
هادی فشرده ی گرد تابیده منظم
و همینطور هادی فشرده سکتورتابیده منظم
هادی تک مفتولی(کلاس 1 ) و همینطور هادی تابیده منظم ( کلاس 2 )، برای کارکرد نصب ثابت و هادی انعطاف پذیر یا افشان( کلاس5 ) و بسیار انعطاف پذیر (کلاس6) برای کارکرد با انعطاف پذیری استفاده می شوند .

نقره ، طلا و الومینیوم از منظر رسانایی جریان برق، در مرتبه بالایی بوده که البته دارای دو اشکال مهم نیز می باشند ، به همین خاطر در هادی ها از مس بجای این فلزها استفاده می شود.

این عیوب عبارتند از :

– گران قیمت بودن فلزهای طلا و نقره .

– پایداری کم در برابر کشش( استقامت مکانیکی کم)
البته که الومینیوم در مقایسه با مس، دارای وزن بسیار کمتری بوده که این حسن دیگر آن است .

مس چند مزیت مهم دارد :

• داشتن مقاومت الکتریکی کم.

• مقاومت در برابر اثرات جوی.

• پایداری مکانیکی خوب و مطلوب.

• فرم گرفتن خوب.
البته در خط های انتقال هوایی، به علت وزن کم،بیشتر از الومینیوم استفاده می شود، که البته برای بالا بردن پایداری مکانیکی این تیپ از سیم ها، آن ها را به دور سیم های فولادی می پیچند و یا اینکه از الیاژ الومینیوم و فولاد استفاده می کنند.

سیم و کابل برق

سیم و کابل برق ساختمانی و صنعتی

امروزه سیم برق و کابل برق یکی از محصولاتی است که امروزه در ساختمان سازی و کارهای صنعتی است، و از همین رو شرکت های مختلف با توجه به نیاز مشتریان خود انواع سیم برق ساختمانی و کابل برق صنعتی را تهیه و توضیع کردند که بیشتر سیم برق برای داخل منازل و شرکت ها به کار می‌رود و هم در دستگاه های برقی با ولتاز کمتر از 220V و نیز کابل برق برای جاهایی استفاده میشود که دارای ولتاژ بالای 220V است. 

بررسی تخصصی انواع سیم برق ساختمانی

زمانی که بخواهیم یک جریان الکتریکی را از یک مکان به مکان دیگر انتقال دهیم از قطعه نازک آلومینیومی یا مسی استفاده می‌کنیم که بر اساس نیاز ما قطر و متر متفاوتی دارد که در واقع این پارامترها همان سایز سیم را مشخص می‌کنند. 

در سیم ( بافه ) مس بهترین رسانا برای انتقال جریان الکتریکی است اما چون در طی این سال ها قیمت مس افزایش قابل توجهی داشته رسانای آلومینیوم بهترین جایگزین برای مس شده است؛

 همانطور که گفته شد سیم‌های برق بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف و استفاده‌های خانگی جهت انتقال جریان الکتریسیته را دارا می باشند. سیم های برق ساختمانی در مکان‌هایی که با ولتاژ مصرفی تا 220 ولت کار میکنند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 سیم‌ها دارای تنوع بالایی در سایز می باشد و سایز 1 تا 300 میلیمتر را شامل می‌شوند که شما می توانید در زمان خرید یکی از این اندازه‌ها را با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر انتخاب کرده و از فروشگاه  سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل ) سفارش دهید.

 هادی به کار رفته در سیم، سطحی کاملا شفاف و براق دارد و دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد یعنی در اثر خم و راست شدن، رشته‌های هادی نمی شکند زیرا در ساختمان داخلی این نوع از سیم ها تعداد زیادی سیم مسی نازکِ به هم تابیده شده وجود دارد که به دلیل داشتن انعطاف بالا در سیم کشی ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

نام گذاری سیم ها

برای نام گذاری سیم‌ها و کابل ها به مولفه هایی همچون نوع عایق ,جنس هادی,شکل هادی و … حروفی را نسبت داده اند که از کنار هم قرار گرفتن این حروف دقیقا می توان به نوع سیم و کابل و مورد مصرف آن پی برد. این حروف عباتند از :

N : «نشان دهنده سیم مسی نرم شده یا به عبارتی سیمی که طبق استاندارد VDE آلمان ساخته شده است»

Y : «عایق  P.V.C دور  هر رشته است»

S و Z : «علامت سیم های مخصوص»

F : «علامت سیم های نرم»

A : «برای سیم کشی داخل لوله ها»

M : «به مفهوم سیم های مقاوم در مقابل رطوبت است»

انواع شماره سیم

به منظور جلوگیری از اشتباهاتی است که ممکن است در حین تعمیر و نگهداری رخ دهد، از شماره‌گذاری روی سیم‌ها با حروف و عدد استفاده می‌کنند. در حقیقت شماره سیم، برای تفکیک سیم‌ها از یکدیگر استفاده می‌شود و کمک بسزایی به جلوگیری از مشکلات در این زمینه کرده است. نحوه شماره‌گذاری سیم‌ها نیز از طریق نقشه یا جدول صورت می‌گیرد که به ساده‌تر کردن این مسائل کمک بسزایی می‌کند.
شماره سیم‌ها از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل می‌شود که در ادامه به بیان برخی از این موارد که کاربرد زیادی در صنعت برق و سیم‌کشی جهان امروز دارند خواهیم پرداخت تا علاوه‌بر آشنایی بیشتر، با این سیم‌ها آشنا شوید.

سیم حلقوی: PA
سیم تخت: PK
سیم بیضوی خام: PO
سیم‌های شفاف: PT
شماره سیم‌ها کمک می‌کند که تکنسین‌هایی که وظیفه اجرای جدول نقشه سیم‌کشی را دارند، بتوانند با سرعت بیشتری کابل‌های گوناگون را از یکدیگر تشخیص دهند. با این قابلیت می‌توان مسیرهای مونتاژ را کنترل و صحت نصب آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

خرید سیم و کابل برق

بررسی انواع سیم برق

سیم‌ها جزء کابل ها هستند به عبارتی این مجموع چند سیم است که یک کابل را تشکیل می دهد. یک سیم یک رشته یا گروهی از رشته های ماده الکتریکی هدایت شده است از جنس آلومینیوم یا مس. 

سیم و کابل به عنوان بخش مهمی از سیستم های انتقال انرژی بر اساس ویژگی های مختلف در صنعت برق با اسامی خاصی شناخته می‌شوند که به صورت استاندارد تعریف شده‌اند؛ آن‌ها با توجه به نوع و جنس هادی استاندارد مرجع ولتاژ بهره برداری نوع استفاده و …. تقسیم بندی می گردند .

سیم مفتول «Rebar Wire»

در لغت نامه دهخدا واژه مفتول به معنای تافته ، تاب داده ، هر چیز تافته شده و… می باشد. سیم مفتولی یا سیم ثابت یا سیم خشک، عبارتست از سیمی  تک رشته که هادی آن از جنس  فلز مس بوده و عایق به کار رفته در آن آمیزه پلیمر  PVC/C ( پی وی سی ) می باشد.

 سیم برق مفتولی به صورت یک لایه مسی یا یک نوار رشته ای که به سیم نوع خشک نیز معروف است معمولا به دلیل قابلیت فرم دهی، در داخل تابلو های برق کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد،

 همچنین از سیم مفتولی ( سیم غیر قابل انعطاف یا سیم خشک و ثابت ) می توان در لوله ها و زیر گچ نیز استفاده نمود. استفاده از این نوع سیم‌ها در قسمت هایی که نیاز به نصب دائم و حرکت ندارند بسیار مناسب و کاربردی می باشد؛ سیم های مفتولی در اکثر مواقع به وسایل اضافی مثل سرسیم‌ها برای اتصال احتیاج ندارند ولی احتمال شکسته شدن آنها در اثر جابجایی و حرکت زیاد وجود دارد. هادی استفاده شده در آنها از مس استاندارد به همراه پوششی از پی .وی.سی ساخته شده است.

سیم افشان «Multicore Wire»

سیم افشان از تعداد زیادی رشته های نازک مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است که به سیم های نرم و ضخیم نیز معروفند، این سیم هابه دلیل دارا بودن قابلیت انعطاف پذیری بالا در سیم کشی ساختمان ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه کاربرد فراوان دارند. ساختمان این نوع سیم ها مانند سیم‌های مفتولی و نیمه افشان است اما قابلیت انعطاف آنها نسبت به نوع نیمه افشان بسیار بیشتر است.

  اگر برای شرکت یا ساختمان خود به دنبال بهترین سیم افشان میگردید، باید مشخصه های مختلف آنها را با هم مقایسه کنید تا بتوانید بهترین مورد متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید! البته در هنگام خرید سیم برق افشان، باید مراقب سیم‌های تقلبی نیز باشید. در نظر داشته باشید که روکش غیر استاندارد را به راحتی و بدون دیدن ظاهر نمی شود تشخیص داد از این رو شما باید توجه ویژه ای به این  نکته داشته باشید چرا که روکش غیر استاندارد بسیار خطرناک است و می تواند با اندک گرم شدن، آتش بگیرد و تلفات جبران ناپذیری را بر جای گذارد.

 تعداد رشته های سیم افشان، و قطر هر یک از رشته ها نیز می تواند معیار دیگری جهت شناسایی تقلبی بودن و اصل بودن آن باشد. سیم افشان خراسان، از بهترین مارک سیم افشان موجود در بازار است و البته گرانترین مارک نیز هست. 

شما برای خرید کابل افشان، می توانید از برندهای دیگر موجود در فروشگاه ستایش کابل استفاده کنید. تمامی برندهای موجود در فروشگاه ستایش استاندارد هستند و در کاربردهای مورد تایید کارخانه، نظیر کاربردهای ساختمانی، قابل استفاده هستند.

سیم ارت اتصال به زمین «Earth Wire»

در صنعت برق به سیم ارت یا ارث ( earth به معنای زمین ) سیم اتصال به زمین می‌گویند. در تعریف کلی این سیم باعث جلوگیری از برق گرفتگی می‌شود. همانطور که اشاره شد واژه ارت به منظور اتصال مستقیم به زمین به منظور مراقبت از افراد یا دستگاه (از فدبک معیوب بودن عایق کاری هادی) و افزایش ایمنی در مدارهای قدرت بکار برده می شود. 

در مدارات الکتریکی ممکن است نشتی به وجود بیاید،  این نشتی جریان برق ممکن است توسط اجسام هادی یا رسانا به سطح بیرونی وسایل الکتریکی و الکترونیکی منتقل شود، به طوری که با دست زدن به آنها جریان الکترسیته به بدن آزاد منتقل شود، برای جلوگیری از این کار باید فلزات هادی مربوط به وسایل الکتریکی را از طریق یک سیم به زمین ( سیم ارت یا سیم اتصال به زمین ) متصل کرد که امروز این روش در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یکی از الزامات و استاندارد های سیستم برق‌ کشی شهری و مسکونی محسوب می‌شود.

 سیستم ارت یا ارتینگ در زندگی امروزه جایگاه بسیار ویژه و پرکاربردی دارد. در سیستم های مخابرات برای برطرف کردن نویز از سیم های ارتینگ استفاده می شود؛ این سیستم در شبکه های توزیع و انتقال برق نیز کاربردی است؛ در واقع شبکه های برق گیر، بدون سیم ارت بدون استفاده خواهند ماند.

 گاهی نیز بدنه مصرف کننده های خانگی را به لوله های آهنی گاز، آب و یا اسکلت ساختمان وصل می کنند که این کار نیز موجب برق گرفتگی خواهد شد؛ سیم ارت با اتصال به سیم های فاز، فیوز مربوط به آن جریان برق را قطع کرده و خطر را دفع می کند.

 

سیم نیم افشان «Insulated Wire»

این سیم برق حالت و مدلی بین سیم های مفتولی و افشان محسوب می شود با این تفاوت که تعداد رشته های آن از نوع افشان کمتر است؛ کاربرد اصلی این سیم بسیار مشابه سیم های مفتولی است و فقط درمواردی که نیاز به انعطاف بیشتر نسبت به سیمه ای مفتولی باشد، از این مدل استفاده می شود.

 این نوع سیم ها برای نصب ثابت به عنوان سیم های رابط در داکت های زیرزمینی ، ماشین آلات ، تابلوهای کنترلی و … به کار میروند و لازم بذکر است که قرار گیری این نوع سیم ها در داخل لوله و زیر گچ نیز مجاز و بلامانع است. برای تمام سایزهای سیم نیم افشان حداقل مقاومت عایقی در 70 درجه سانتی گراد و 500 ولت، بیشتر از 0.015 مگا اُهم می باشد

سیم خشک «Dry wire»

سیم خشک و یا  کلمه خشک، در عبارت سیم برق خشک به ویژگی های فیزیکی و یا مکانیکی از این نوع سیم اشاره می کند .در این نوع از سیم برق، بخاطر استفاده از هادی مسی مفتولی و همینطور کم شدن انعطاف پذیری ان نسبت به سیم افشان ، از واژه سیم حشک استفاده کرده اند .

البته سیم خشک، انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به سایر انواع دیگر سیم داراست . سیم خشک به طور معمول، در سیم کشی داخلی بعضی از دستگاه ها و همینطور تابلوهای استفاده می شود. باید در هنگام خرید، به نشانه ی H05V-U، NYA و همینطور نشانه H07V-U توجه کنید، زیرا این نام ها به سیم های مفتولی  اختصاص دارند.

معمولا عایق سیم های خشک، از جنس pvc با رنگ بندی های متفاوت هستند.

* سیم مفتول خشک، در اصل سیمی تک ‌رشته ‌ای بوده که فلز هادی ان به طور معمول از جنس مس، که عایقی که در ان به ‌کار رفته ،ترکیبی از پلیمر pvc از نوع پلیمر سی است. از نظر ویزگی مکانیکی و همینطور فیزیکی ، سیم مفتول بسیار نرم و منعطف است ، ولی در کنار ان مقاومت خیلی بالایی داشته، که همین امر سبب می‌ شود انتخابی ویژه در صنعت باشد.البته جنس سیم‌ مفتول، گاها استیل هم است. در صورتی که اولویت تولید مصرف کننده ها، کیفیت محصولات باشد ، سیم مفتولی با هادی مسی، بهترین گزینه است.البته سیم های مفتولی با هادی الومینیومی نیز، در بازار موجود است.

کارکرد این محصول به طور کلی در سیم ‌کشی داخلی تابلو و توزیع ‌کننده برق و در لوله‌ و زیرگچ‌ ها و همینطور در صنایع مختلفی از جمله نجاری و صنایع ‌دستی و امور فنی است .

سیم کواکسیال «Coaxial wire»

کابل کواکسیال( Coaxial ) نوعی کابل مسی بوده که به خاطر محافط فلزی و همینطور اجزایی که در ساختار ان است، از تداخل سیگنال‌های مختلف جلوگیری به عمل می‌اورد. کابل کواکسیال که به کابل آنتن هم نامیده می‌شود، در ابتدا به عنوان کابل تلویزیون و همینطور برای اتصال تلویزیون به آنتن ماهواره استفاده می شد و هم کاربرد خانگی را داشت و هم کاربرد تجاری. گاها هم مخابرات برای اتصال دفاتر مرکزی خود به دکل های تلفنی نزدیک مشتری، از آنان استفاده می‌نمود.

در کنار مصارف خانگی کابل های کواکسیال، این کابل به منظور رسانه اتصال اترنت در انترپرایزها و همینطور دیتاسنترها به کار می رفت، که بعدها کابل های جفت به هم تابیده ،جایگزین آنان شدند. کابل انتن به همراه ریپیتر ها توانایی دارند اطلاعاتی که شامل داده و صدا و همینطور تصویر است را ،در فاصله های طولانی انتقال دهند. به طور کلی کابل انتن، امواج را از نتن به گیرنده انتقال می دهد.

کابل کواکسیال در اتومبیل ها، هواپیما ها و تجهیزات نظامی و پزشکی و همینطور اتصال به دیش های ماهواره و گیرنده انتن تلویزیون و رادیو به کار می رود.

کلید موفقیت این کابل کواکسیال، طراحی محافظ دار ان است: هسته مسی آن دیتا را سریعا منتقل کرده، بدون آنکه تداخلات روی آن تاثیر گذاشته و یا بر اثر عوامل محیطی خراب بشود.

ساختار کابل کواکسیال
در این سیم‌ از دو نوع هادی استفاده شده که یک هادی در مرکز سیم قرار دارد که از نوع مفتولی است و سیم اصلی نیز می‌باشد.سیم دوم به شکل بافته شده در دور سیم بوده که برای جلوگیری از پارازیت است. سیم اصلی توسط یک لایه PVC، از سیم خارجی ان عایق شده و در نهایت هم یک عایق دوم،کل مجموعه را حفاظت می کند.

سیم تک هادی «Single conductor wire»

سیم های تک ‌هادی، محبوب ‌ترین انتخاب، برای سیستم الکتریکی داخل خانه ها بوده و این نوع سیم در چندین اندازه و رنگ ( شناسایی فاز و نول و زمین) و با هادی ‌های مفتولی یا رشته ‌ای موجود هستند. سیم مفتولی اتصال های بهتری را خواهد داشت، ولی سیم‌ رشته‌ای را می‌توان راحت‌تر به وسیله مجرای مربوط به ان انتقال داد.

هر دو نوع این سیم ها با عایق‌ THW و THHN موجود بوده و سیم تک‌هادی که اغلب با نام سیم نامیده می‌شود، از یک سیم رسانای عایق‌بندی شده درست شده است .

این نوع سیم محبوب ‌ترین انتخاب برای سیم‌کشی مسکونی است. این سیم، به منظور شناسایی فاز و زمین، در چند رنگ موجود بوده و سیم تک هادی دو نوع دارد.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان جهت سفارش هر یک از محصولات سیم و کابل با ما در تماس باشید  02133923167 – 09127796852

سیم رشته‌ای «String wire»

سیم رشته‌ای از چندین رشته نازک سیم درست شده است که با هم یک هادی را می سازند. سیم رشته‌ای انعطاف‌پذیر بوده، بنابراین برای کارکردهایی که سیم‌ها باید خم بشوند یا پیچ خورده باشند متناسب است.

برقکارها سیم رشته‌ای را به سیم مفتولی ترجیح می‌دهند، زیرا به دلیل انعطاف‌پذیری، عبور آن از لوله‌ اسان‌تر است. سیم رشته‌ای را می توان به عنوان اتصال های تابلوهای کنترل،در ساخت دسته سیم و همینطور الکترونیک صنعتی به استفاده کرد.

سیم مفتولی «Wired wire»

سیم مفتولی، از یک هسته جامد منفرد با عایق پلاستیکی درست شده است. سیم مفتولی، اتصال بهتری دارد اما به خاطر سختی آن، خم شدن یا پیچاندن ان دشوار است. چند بار خم کردن سیم احتمال دارد باعث آسیب رساندن به هادی داخل آن بشود.

چنین سیم‌هایی در مواردی استفاده خواهند شد که نیاز به خم شدن آن‌ها نباشد، برای استفاده در سیم کشی داخلی تابلو ها و توزیع کننده های برق متناسب است . به کار بردن این سیم ها در لوله و زیر گچ مجاز است.

قیمت سیم و کابل ساختمانی

سیم لاکی «Lacquered wire»

سیم لاکی از جمله انواع سیم ها و کابل هایی بوده که به دلیل حجم عایق نازکی که دارند، در سیم پیچی ترانس ها و موتور استفاده می شوند. سیم لاکی از مجموعه ی یک رشته سیم تشکیل شده، و از جمله ویژگی ان می توان به اینکه بر روی ان، لایه ای ظریف و همینطور نازک از عایق قرار گرفته، اشاره کردسیم لاکی از مس یا آلومینوم ساخته می شود.

از جمله ویژگی دیگر این نوع سیم ها می توان به کمتر اشغال کردن فضا اشاره نمود. کارکرد سیم لاکی، با توجه کردن به جنس مسی و همینطور الومینیومی ان، این بوده که این نوع سیم، به دلیل حجم عایق ظریف و همینطور نازکی که روی ان است، در سیم پیچی موتور یا در سیم پیچی ترانسفورماتور بسیار استفاده می گردد، به همین خاطر این نوع سیم به سیم ترانس نیز معروف است.

سیم های لاکی به واسطه ی سطح مقطع شان، تقسیم بندی و شناخته شده که نمونه های آن نیز در بازار ضخامتی در حدود ۰٫۰۵ تا ۶ میلی متر اندازه داشته که با توجه به میزان جریان عبوری ان، می توان ضخامت سیم را مشخص نمود.

این نوع سیم ها در مقایسه ی با سیم معمولی که با گرما، پلاستیک ان ذوب خواهد شد، قدرت تحمل گرمای بالاتری دارند. این نوع سیم ها را ، می توان هم چنین در دسته بندی های حرارتی مختلفی نیز طبقه بندی کرد.

عایق به کار رفته شده در سیم لاکی لحیم پذیر، به آسودگی ذوب شده و یک لایه لحیم، بر روی هادی ان قرار می گیرد. از هادی هایی با سطح مقطع گرد یا تخت، و یا جنس الومینیومی و مسی ،می توان به عنوان هادی برای سیم های لاکی استفاده کرد.

سیم نایلون «Nylon wire»

سیم نایلون یکی از انواع مختلف سیم برق است که بیشتر در برق کشی ساختمان‌ها به کار می رود. از سیم‌های نایلون برای انتقال جریان الکتریکی، از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر استفاده می کنند. این سیم علاوه بر استفاده در سیم کشی ساختمان های مسکونی، در صنایع مختلف و همینطور فعالیت های تجاری نیز به استفاده می شود. سیم نایلون در انواع و اقسام مختلفی عرضه می شود و هر کدام مصارف مختلفی را دارند.

این سیم را می توانید به شکل بسته بندی شده، تهیه کنید. سیم های نایلون، سیم های سفید رنگ دولایی بوده که به هم چسبیده اند.

برای تامین روشنایی خانه ها معمولا می توان از این نوع سیم ها استفاده نمود. عمدتا رنگ سیم نایلونی سفید است. این سیم از نظر رسانایی الکتریکی، بسیار عالی است. جنس ان از فلز مس بوده و همین موضوع باعث شده تا رسانایی بالایی نیز داشته باشد. بر روی هادی مسی سیم های نایلون، عموما روکش پلاستیکی سفید نایلونی، قرار خواهد گرفت. با توجه به کارکرد این سیم در مصارف متفاوت، ممکن است در انواع و اقسام و ضخامت های مختلف در بازار عرضه بشوند.

نوع معمول ان ها، ضخامتی کم دارد و بسیار منعطف است. به شکلی که سیم کاملا به سادگی انعطاف خواهد کرد.
معمولا سیم های نایلونی، به شکلدوتایی هستند که یکی از آن ها به فاز و دیگری به نول متصل می شود. در سیم کشی پریز ها و کلید های برق منازل، به طور حتم این نوع سیم کشی سیم های نایلونی را مشاهده نموده اید. از این طریق، امکان عبور جریان برق، میسر می گردد.

بررسی تخصصی انواع کابل برق

معمولا کابل چند رشته سیم  به هم تابانده شده است که روی آن‌ها با یک روکش پوشانده شده که اگر این سیم‌ها از جنس آلومینیوم باشند این کابل یک کابل آلومینیومی و اگر سیم‌های تشکیل دهنده از جنس مس باشند کابلی که در نهایت تولید می شود در واقع کابل مسی نام گزاری می شود.

 به طور کلی کابل‌ها همواره از دو قسمت اصلی هادی و عایق تشکیل شده اند. تفاوت در قیمت و انواع آن‌ها ناشی از کاربردشان است به این معنی که نوع کاربری‌شان موجب می‌شود تا جنس، شکل، سطح مقطع و تعداد هادی ‌ها و عایق‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. معمولا هادی‌ها از نظر شکل سطح مقطع به دو شکل گرد و مثلثی وجود دارند که از حرف اختصاری r برای نشان دادن هادی با سطح مقطع گرد و از حرف s برای نشان دادن هادی با سطح مقطع مثلثی استفاده می شود. 

هادی مورد استفاده در کابل برق می تواند به صورت مفتولی ، رشته ای ، انعطاف پذیر و خیلی انعطاف پذیر باشد انتخاب مقدار انعطاف پذیری  کابل برق به شرایط الکتریکی ، مقدار انعطاف پذیری مورد نیاز، نحوه اتصال سیستم و شرایط نصب بستگی دارد.

برای مثال کابل هایی با هادی مفتولی برای محل هایی که نیاز به حرکت زیاد نیست استفاده می شود زیرا احتمال شکسته شدن این سیم و کابل ها وجود دارد.

کابل هایی با هادی انعطاف پذیر برای محل هایی که احتمال لرزش در سیستم وجود دارد و یا نیاز به خمش شعاعی بیشتر داریم استفاده می شود.

برای عایق کردن کابل های الکتریکی بسته به ولتاژ هادی کابل از عایق های مختلفی استفاده می شود مثلا کاغذهای آغشته به روغن مخصوص ، مواد پلاستیکی یا عایق از جنس پلی اتیلن که به نام xlpe معروف است.

قیمت کابل برق

یرای دیدن لیست قیمت کابل برق می‌توانی یکی از محصولات بالا را انتخاب کنید و قیمت سیم و کابل برق را در آن مشاهده نمایید، قیمت کابل در بازار ایران با توجه به برند های مختلف قابل تغییر می‌کند، مهم‌ترین و بیشترین عایقی که در ساختمان کابل‌ها بکار می‌رود P.V.C (پلی وینیل کلراید) است که پرتو دور یا پلاستیک نامیده می‌شود.

 P.V.C عایقی غیرقابل اشتعال است و این مزیت خوبی در کابل‌ها می‌باشد. دارای انعطاف‌پذیری زیادی می‌باشد. مواردی مانند ارزانی تولید انبوه و سادگی ساخت باعث شده که بیش از ۹۰ درصد کابل‌های فشار ضعیف از این عایق درست شوند. نوعی عایق دیگر به نام PET (پلی اتیلن) برای کابل‌ها بکار می‌رود که آتشگیر بوده و در مکانهای اختصاصی بکار می‌رود.

 در بعضی از کابل‌ها از عایق لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد زیادی ندارد. در ادامه همین صفحه با انواع کابل ها و ویژگی های آن آشنا خواهیم شد، و همچنین برای دیدن قیمت کابل برق به صفحه همان محصول بروید.

راهنمای خرید کابل برق

خرید سیم و کابل مناسب یکی از بخش‌های مهمی است که در پروژه‌های ساختمانی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که سیم‌کشی ساختمان مرحله‌ای است که در پروژه‌های ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. قبل از خرید سیم و کابل باید برخی نکات مهم در این زمینه را بدانید تا علاوه‌بر دستیابی به جنس مناسب، از بروز برخی حوادث و مشکلاتی که ناشی از استفاده سیم کابل نامناسب است، جلوگیری کنید. اولین نکته که در انتخاب سیم و کابل مناسب باید به آن توجه کنید این است که جنس هادی بکار رفته در ساختار آن مس است یا آلومینیوم. هادی مس باوجود رسانایی مناسبی که از خود نشان می‌دهد، بسیار سنگین‌تر و گران‌تر است.

به همین علت امروزه سیم‌هایی با هادی آلومینیوم، کارکرد بیشتری نسبت به هادی مسی دارند؛ کابل‌های آلومینیومی علاوه‌بر رسانایی مناسب سبک هستند و کار نصب را آسان‌تر می‌کنند؛ در همین حین برخلاف کابل‌های مسی، این آلومینیوم است که با قیمتی ارزان‌تر پاسخگوی نیاز مشتریان امروز است. نکته دیگری که در خرید سیم و کابل وجود دارد این است که باید با بررسی دقیق کابل تشخیص دهید که سطح بیرونی آن‌ها دچار فرورفتگی یا برجستگی نباشد در ادامه مشکلی را در سیم‌کشی و برق ساختمان ایجاد نکند.

یکی از نشانه‌های هادی با کیفیت مقاومت هادی است؛ برای دانستن مقاومت آن نیز باید بررسی کنید که چه مقدار هادی در ساختار این کابل یا سیم استفاده شده که به مقاومت و سختی آن پی ببرید. این نکته به این دلیل بیان شد که کیفیت سیم و کابل در سیم‌کشی ساختمان بسیار مهم است چرا که امروزه نیمی از آتش‌سوزی‌ها به علت استفاده از سیم‌های نامرغوب و بی‌کیفیت بیان شده است. نکته‌ای که احتمالا از آن آگاهی دارید، این است که از برندهای معتبر خرید کنید تا اطمینان بیشتری نسبت به جنس خریداری شده داشته باشید.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان جهت سفارش هر یک از محصولات سیم و کابل با ما در تماس باشید  02133923167 – 09127796852

کابل زوجی « Twisted Pair Cables »

این نوع کابل در اصل دو کابل است که به هم تابیده شده‌اند. به هم تابیدن آن‌ها باعث اجتناب از نویز تولید شده توسط کوپلینگ مغناطیسی می‌شود؛ بنابراین کابل جفتی برای انتقال سیگنال عالی‌ است و عموما در ارتباط راه دور و ارتباطات داده‌ای و به صورت گسترده‌ای در صنعت کامپیوتر و مخابرات به عنوان کابل‌های اترنت و سیم‌های تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کابل زوج به هم تابیده از سیم های مسی دو رنگی تشکیل شده است که هر کدام از آنها دارای قطری بین 0.4 تا 0.8 میلی متر می باشند، در این نوع کابل هر جفت سیم به هم تابیده شده و تمام آنها در یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته اند؛ تعداد جفت سیم ها متفاوت بوده و به نوع کابل بستگی دارد.

 هر چه بیشتر تابیدگی جفت سیم ها در واحد متر بیشتر باشد، مقاومت آنها در برابر هم شنوایی نیز بیشتر خواهد بود. تعداد تابیدگی جفت سیم ها در هر متر یا فوت، نرخ تابیدگی گفته می شود که هر چه این نرخ بالاتر باشد کیفیت انتقال نیز بالاتر خواهد بود. 

خرید سیم و کابل ارزان

کابل افشان « Multicore Cable »

کابل چند‎ رشته یا افشان موارد کاربرد بسیار متنوعی دارد که به دلیل استفاده از تعداد رشته های مختلف طیف وسیعی از پروژه های مختلف را پوشش می دهد. این نوع کابل دارای دو یا چند رسانا است که با عایق‌های جداگانه از هم جدا شده‌اند. هدف آن حفظ یکپارچگی سیگنال به وسیله‌ی کاهش نویز و تداخل است. 

کاربرد کابل چند رشته در کامپیوترها، ارتباطات، صدا، کنترل و انتقال داده است، همچنین از این نوع کابل برای تامین برق جهت نصب ثابت در زیرزمین ، داکت ها ،تاسیسات داخل ساختمان ، داخل آب و در فضای باز که امکان صدمات مکانیکی به کابل وجود ندارد قابل استفاده هستند . همچنین این نوع کابل ها را میتوان با آلومینیوم یا آلومینیوم آلیاژی ، مطابق استاندارد ملی ISIRI3084 نیزتولید کرد.

کابل کواکسیال «Coaxial Cable»

یکی از مهمترین بسترهای انتقال سیگنال و داده در پروژ های شبکه مخابراتی و محیط های دیگر، کابل کواکسیال   ” Coaxial Cable  ” و یا کابل هم محور می باشد. این نوع کابل ها از سال ۱۹۳۶ برای انتقال داده های مختلف به کار گرفته شده اند. 

در این نوع کابل ها دو سیم تشکیل دهنده یک زوج، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مرکز کابل و یک لایه مسی بافته شده ” اسکرین ” در اطراف آن تشکیل می گردد. در کابل های کواکسیال عایقی پلیمری دو هادی را از یکدیگر جدا می کند.این نوع کابل از یک رسانای مفتولی داخلی تشکیل می‌شود که توسط رسانای فویل بیرونی احاطه شده و با یک لایه‌ی عایق محافظت می‌شود. 

دو رسانا به وسیله‌ی یک دی‌الکتریک عایق از هم جدا می‌شوند. کابل‌ کواکسیال اغلب در تلویزیون کابلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این کابل ها نامتوازن نیز می‌گویند؛ چون سیگنال دو رسانای داخل آن یکسان نیست و منجر به ایجاد تداخل شده اما عملکرد آن پایدارتر از کابل جفتی به هم تابیده است.

 

کابل فیبر نوری «Fiber Optic Cable»

فیبرنوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالا است . امروزه از کابل فیبرنوری در موارد متفاوتی نظیر: شبکه های تلفن شهری و بین شهری ، شبکه های کامپیوتری و اینترنت استفاده بعمل می آید.

 فیبرهای نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه شفاف و خالص ساخته میشوند و با ضخامتی به نازکی یک تار موی انسان، آنها در بسته هایی بنام کابل‌های نوری کنار هم قرار داده می‌شوند و برای انتقال سیگنال‌های نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 این نوع کابل سیگنال‌ها را توسط دسته‌ای از رشته‌های خالص شیشه‌ای انتقال می‌دهد که در واقع در مقایسه با کابل‌های فلزی دارای پهنای باند بزرگتری هستند به این معنا که داده‌های بیشتری را حمل می‌کنند که در نتیجه تداخل کمتری در این نوع کابل ها ایجاد می‌شود. 

با این‌ که کابل‌های نوری دارای قیمت های بسیار بالایی هستند، همین دو نکته ای که گفته شد کافیست تا جای خود را در بازار سیم و کابل باز کرده و استفاده و کاربرد آنها به سرعت در حال پیشرفت باشد.. همچنین این امر باعث افزایش روزافزون استفاده از این کابل‌ها به جای کابل‌های مسی شده است. 

کابل ابزار دقیق «Instrumentation Cable»

این نوع کابل ها برای انتقال داده ها و به کارگیری در فناوری اندازه گیری و کنترل ، نظیر اتاق های کنترل واحد های صنعتی و نیروگاه ها و همچنین جهت کاربرد در سیستم پردازش داده ها و کنترل فرایند ها بکار رفته و قابل نصب در فضای باز و یا بصورت دفن در زمین می باشد. در صورت به کارگیری اسکرین ، مدار انتقال در برابر تداخلات الکتریکی بیرونی محافظت می شود . 

کابل ها با ساختار زوجی دارای مقادیر مناسب از نظر تضعیف همشنوایی می باشند. کابل های ابزار دقیق وظیفه مهمی در کارخانه ها ، پالایشگاه ، نیروگاه ، پست برق، پتروشیمی و دیگر صنایع دارند. 

در صنعت، تجهیزات و عملگرهایی وجود دارند که با دریافت سیگنال های ویژه تغییر وضعیت داده یا کار پیش بینی شده ای را انجام می دهند. گروهی از این تجهیزات را ابزار دقیق می نامند. کابل ابزار دقیق مسیری مطمئن و ایمن را برای تبادل سیگانال های یاد شده مهیا می کند.

 ابزارها و دستگاه ها بسیار متنوع هستند و حساسیت یا اثر گذاری آنها متغیر است و در شرایط متفاوتی کار می کنند. با توجه به نوع تجهیزات، شرایط محیطی و دیگر فراسنج های الکتریکی، مغناطیسی و مکانیکی نسبت به انتخاب نوع مناسب کابل ابزار دقیقاقدام می شود .

کابل شبکه «Ethernet Lan Cable»

کابل شبکه یا کابل LAN بستر ارتباطی است که برای تبادل داده، اشتراک گذاری و متصل ساختن دستگاه‌های یک شبکه به یکدیگر یا به سایر شبکه‌ها استفاده می‌شود؛ از طریق کابل های شبکه دستگاه‌ها می‌توانند در فاصلهٔ کوتاه و چند متری ( شبکه داخلی اترنت ) یا در فاصله‌های دور ( شبکه خارجی اینترنت ) به هم وصل شوند. 

با اینکه شبکه های بیسیم در حال گسترش هستند، اما ستون فقرات هر شبکه‌ای باید از طریق کابل های شبکه متصل شود. کابل شبکه بر اساس پهنای باند، سرعت، نویزپذیری، جنس روکش و … به چندین دسته تقسیم می‌شود.

 اما به‌طور استاندارد کابل‌های شبکه به دسته‌های Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها از Cat1 (مخفف Category 1 یا دسته ۱) شروع شده و به Cat8 می‌رسند. 

هر چه دسته‌بندی کابل‌های شبکه بالاتر باشد، تکنولوژی ساخت آن‌ها و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و نویزپذیری آن‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

کابل مخابراتی «Telecommunication Cable»

ساختمان و اجزای تشکیل دهنده ی کابل های مخابراتی زمینی و کابل مخابراتی هوایی کاملا با کابل های مورد استفاده در صنعت برق فشار قوی و فشار ضعیف تفاوت دارند؛ به صورت کلی برای ارتباط بین مشترکین مراکز مختلف یک شهر از کابل های مخابراتی  استفاده می‌شود. 

قطر این کابل ها  0.6 ، 0.8 و 0.9 میلیمتر است که انتخاب نوع آن ها بستگی به حداکثر تضعیف مجاز بین دو مرکز دارد. سطح مقطع کابل ها یا همان قطر مغزی رشته سیم ها نسبت مستقیمی با قدرت انتقال سیگنال دارد، با کابل هایی که سطح مقطع بیشتری دارند و از غلظت بیشتری از مس برخوردار هستند می توان مسیر های طولانی تری را بدون افت کیفیت کابل کشی نمود.

 سطح مقطع 0.4 میلی متر، 0.5 میلی متر و 0.6 میلی متر مواردی هست که می توان انتخاب نمود البته هر چه سطح قطع بالاتر برود قیمت تمام شده هر متر کابل نیز افزایش می باد، که به همین واسطه باید با در نظر گرفتن فاصله و نیازی که وجود دارد انتخاب بهتر صورت پذیرد.

کابل جوش کاری «Welding Cable»

این کابل از جنس مس یا آلومینیوم ساخته می شوند که قیمت کابل جوش مسی بسیار بالا تر از قیمت کابل جوش آلومینیومی است. روی این کابل ها لایه ای از عایق های پلاستیکی قرار دارد که بسیار انعطاف پذیر می باشند که معمولا سایز آن ها ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و … می باشد. 

روکش این کابل از لحاظ خاصیت مکانیکی، فیزیکی و الکتریکی مقاومت بسیار بالایی دارد. این مقاومت گاها در برابر تنش های مکانیکی، سایش، شوک و پارگی است. این وسیله در کلاس های که هر کدام کیفیت متفاوتی دارند تولید می شوند که بنا به نوع فعالیت، می توان از انواع مختلف آن استفاده کرد.

 از موارد کاربرد این ابزار می توان به صنعت های اتومبیل سازی،‌ کشتی سازی،‌ حمل و نقل و نوار نقاله اشاره کرد. 

کابل فیبر نوری تک حالته «Single mode fiber optic cable»

کابل فیبر نوری تک‌حالته (Mono-mode Fiber Optics Cable) ، فقط به یک حالت نور اجازه انتقال داده و این کابل از یک رشته فیبر خیلی نازک ساخته شده که اجازه انتشار تنها یک موج نوری را خواهد داد. این موضوع تعداد بازتاب نور را کاهش داده و موجب کاهش میرایی سیگنال خواهد شد. این موضوع سرعت انتقال بالا، در فاصله طولانی، با میرایی بسیار کم را، با هزینه زیاد امکان پذیر خواهد کرد.

کابل فیبر نوری تک حالته نور را به صورت مستقیم و بدون شکست عبور می‌دهد. منبع نوری این دسته از کابل‌ها، لیزر بوده و شدت نور بالایی را نیز دارند.

فیبر تک حالته، پراکندگی معین حاصل از چندین حالت فضایی، اما با پراکندگی معین باریک تر از خود ،نشان می دهد. به همین خاطر، فیبر تک حالته توانایی داشته پهنای باند بیشتری نسبت به فیبر چند حالته را دارا باشد. تجهیزات فیبر تک حالته ،گرانتر از تجهیزات فیبر نوری چند حالته بوده، اما فیبر تک حالته غالبا به طور عمده ارزان تر خواهد بود.

**** فیبر نوری تک حالتهمعمولا دارای قطر هسته ای بین 8 تا 10.5 میکرو متر و قطر روکش 125 میکرو متر است. تعدادی از نوعی خاص از فیبر نوری تک حالته وجود داشته که از نظر شیمیایی و یا فیزیکی تغییراتی داده شده‌اند، تا خصوصیات ویژه ای از جمله dispersion-shifted fiber به اختصار(DSF) و همینطور nonzero dispersion-shifted fiber به اختصار (NZDSF) ، را فراهم بکنند.

کابل‌هایSingle mode به دو دسته OS1 و OS2 تقسیم بندی شده که تفاوت ان‌ها در طول موج و نحوه انتشار نور در هسته ان است.

کابل فیبر نوری چند حالته «Multi-mode fiber optic cable»

کابل فیبر نوری چندحالته (Multi-Mode Fiber Optics Cable)، از الیاف تقریبا ضخیم‌ تری ساخته شده که به بیش از یک موج نوری اجازه ی عبور می‌دهند، بنابراین می‌توان با این کابل داده‌ هایتقریبا بیشتری را انتقال داد، ولی تعداد بازتاب نور ناشی از وجود امواج زیاد، در فاصله طولانی ،باعث تضعیف و اعوجاج سیگنال انتهای دریافت خواهد شد. به همین خاطر است که از این کابل برای انتقال سیگنال در فاصله ی نسبتا کوتاه، مانند LAN و سیستم‌ امنیتی و داخ ساختمان یا دانشگاه و غیره استفاده می‌شود.

از لینک چند حالته (Multi-mode) می توان برای سرعت داده تا 100 گیگابایت در ثانیه استفاده نمود. فیبر چند حالته دارای قطر هسته نسبتاا زیاد بوده که امکان انتشار چندین حالت نور را، فراهم می تواند بکند و حداکثر طول یک پیوند انتقال را، به دلیل modal dispersion ،محدود می کند. منبع نوری این کابل ‌ها LED هست و نور را در پرتوهای متعدد، با طول موج‌های متفاوتی منتشر کرده که این پرتوها بسته به نوع کابل، شکل های انتشار متفاوتی را در طول کابل دارند.

کابل‌هایMulti mode به چهار دسته OM1 و OM2 و OM3 و OM4 تقسیم شده و در کابل‌های نوع OM1,OM2 نور با برخورد به دیواره clad شکسته شده و طول کابل را طی خواهدکرد، که تکنولوژی ساخت هسته این کابل‌ها را step-index می گویند.

کابل زرهی «Armored cable»

این نوع کابل‌ غلاف‌دار فلزی، دارای یک لایه فلزی محافظ تاب خورده و یا بافته شده بوده که معمولاً از فولاد بر روی هادی آن درست شده است. غلاف خارجی از پلاستیک ساخته شده و لایه فلزی مقاومت مکانیکی اضافه در برابر هر نوع آسیب را ایجاد کرده و همچنین می‌تواند برای اتصال زمین استفاده بشود. بنابراین، از این کابل در مکان‌ مرطوب و همچنین در زیرزمین استفاده نمی‌شود. لایه های زرهی می‌توانند بافته شده از سیم، سیم فولادی و یا نوار فولادی باشند. کابل زرهی سیم فولادی (SWA) متداول ‌ترین نوع کابل زرهی بوده که برای انتقال نیرو به کار برده می رود.

کابل زرهی یک کابل کنترل قدرت و کمکی بوده که برای استفاده در منبع تغذیه برق، طراحی شده است.این نوع کابل در سیستم و فریم ورک های زیرزمینی، شبکه کابلی، سیستم کنترل، شبکه قدرت، کاربردهای داخلی و همینطور خارجی و کانال کابلی یافت می شود.

سیم زره پوش دارای یک لایه محافظتی اضافی برای جلوگیری از آسیب به سیم اصلی بوده و لایه زره پوش کابل کواکس با فویل یا فلز راه راه (به منظور اطمینان از خاصیت ارتجاعی ان) پیچیده شده وهمینطور از یک ترکیب ضد آب برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل و خارج ان، در ساختار آن استفاده بهره برداری شده است.

کابل زرهی 4 هسته ایی، چندین لایه برای جلوگیری از اسیب دیدن کابل، داراست. روکش بیرونی که عموما از پلاستیک ساخته شده، در برابر سایش و پارگی حفاظت می کند. از ان ها عموما برای اندازه گیری دما و انتقال سیگنال و همینطور گرمایش ویژه در مواد شیمیایی، متالورژی و ساخت مکانیکی، تولید برق و ازمایش های علمی و غیره استفاده می شود.

کابل هادی چند هسته ای «Multi-core conductor cable»

کابل چندهسته‌ای یا چند هادی، دارای چندین هادی با غلاف‌های عایق‌بندی شده بوده که در یک کابل پوشش‌دار پیچیده شده‌ اند. کارکرد این کابل این است که، با داشتن یک کابل به جای ۱۰ یا ۲۰ سیم جداگانه، از اتصال شلوغ جلوگیری نموده و با اتصال تک به تک انان باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد. هادی ‌های جداگانه، دارای غلاف عایق با محفظه مشترک درست شده از مواد عایق هستند. اما در پاره از موارد، یک لایه الومینیوم برای محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی و یا یک لایه زرهی اضافی، برای محافظت بیشتر موجود است. کابل‌های چند‌هسته‌ای عموما به یک رابط چند پینه متصل خواهند شد.

هسته‌ ها تعداد اتصالات مفید بوده و یک کابل سه‌ فاز ساده را نمی‌توان کابل چند هسته‌ای نامید، اما کابل دارای دو یا بیشتر از دو هادی جداگانه سه‌فاز، یک کابل چند‌هسته ‌ای است. مثلا، در یک میکسر صوتی که دارای چندین کابل ورودی از میکروفون‌ها بوده، کابل ‌ها به هم متصل شده‌ و یک کابل چند ‌هسته‌ای را تشکیل داده که اسان‌تر از اتصال هر کابل در محل خود است.

کابل چندهسته‌ای بیشتر در الکترونیک، برای انتقال داده در کارکردهایی مثل موارد زیر به کار می‌رود:
• انتقال دادن سیگنال صوتی به میکسر صوتی.
• ارسال کردن سیگنال صوتی و تصویری در دستگاه های بازی.
• ارسال سیگنال دوربین به CCU (واحد کنترل دوربین) در استودیو های تلویزیونی.
• ارسال سیگنال صوتی و تصویری از دوربین با استفاده از یک کابل.
• در شبکه‌بندی.

قیمت سیم و کابل در بازار تهران

تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل اصطلاحاتی هستند که اغلب در زمینه برق و ارتباطات استفاده می‌شود. اما مردم اغلب این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند زیرا به نظر شبیه هستند، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. به همین دلیل در ادامه این مقاله به شما توضیح مختصری در رابطه با تفاوت سیم و کابل خواهیم داد. تفاوت اصلی بین سیم و کابل این است که سیم یک هادی منفرد است در حالی که کابل از گروهی از تشکیل شده است؛ اگرچه که این هادی‌ها از یک ماده معمولی مانند مس یا آلومینیوم ساخته شده‌اند. معمولا سیم‌ها برهنه و پیچ خورده هستند؛ اما برخی از سیم‌ها با لایه نازک PVC پوشیده شده‌اند. و در مورد کابل‌ها به صورت موازی اجرا می‌شوند و به هم می‌پیچند یا به هم متصل می‌شوند تا یک کیس واحد را تشکیل دهند.

همچنین به منظور ایمنی، یک غلاف داخلی و خارجی ساخته شده است تا از این سیم‌ها محافظت شود. سیم‌ها معمولا با قطر اندازه گیری می‌شود. با توجه به قطر سیم، با یک شماره‌سنج اندازه گیری می‌شود. هرچه شماره‌سنج کوچکتر باشد، سیم ضخیم‌تر است. پیمانه و سایز منحصربه فردی که در مصارف مسکونی استفاده می‌شود ۱۰ و ۲۰ است. اما به خاطر داشته باشید که سیم‌های بزرگ جریان بیشتری دارند و می‌توانند با سوزاندن فیوز به لوازم خانگی آسیب برسانند.

کابل شامل یک سیم داغ حامل جریان، یک سیم خنثی برای تکمیل حلقه و یک سیم زمینی نیز می‌باشد. یک کابل بر اساس تعداد کل سیم‌هایی که از آن‌ها تشکیل شده و پیمانه آن‌ها طبقه‌بندی می‌شود.
سیم برای حمل الکتریسیته، تحمل بارهای مکانیکی، انتقال سیگنال‌های مخابراتی، گرمایش جواهرات، لباس، خودرو یا هر قطعه صنعتی مانند پین، لامپ و سوزن استفاده می‌شود. از کابل نیز برای انتقال نیرو، سیگنال‌های مخابراتی یا حمل برق استفاده می‌شود.

تفاوت سیم باند با سیم برق

سیم باند، ویژه استفاده در باندها یا اسپیکرها است که علاوه براینکه مقاومت بالایی دارد از آن برای اتصال باند به آملپی فایر استفاده می‌شود. سیم باند متشکل از دو سیم هادی است که با یک لایه پوشش پلاستیکی پوشیده شده‌اند. این عایق‌ها علاوه بر لایه محافظ، دو سیم هادی را از یکدیگر جدا می‌کنند. برای استفاده از آن نیز باید به رنگ و ویژگی‌های محصول دقت کنید و باتوجه به نیاز نوع سیم موردنظر را خریداری کنید.
سیم برق اما یک قطعه فلزی است که ظاهری نازک و طویل دارد. سیم برق برای انتقال جریان برق در موارد مختلف استفاده می‌شود. این سیم‌ها انعطاف پذیرند و با یک عایق نارسانا پوشیده شده است تا از مسیر انتقال جریان برق محافظت کند. وظیفه آن‌ها این است که باتوجه به ولتاژ تعیین شده، برق را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهند.

عابق کابل

به دلیل آنکه کابل برای برق کشی و عبور دادن جریان الکتریسیته به کار می رود، باید جنبه ایمنی و حفاظتی ان نیز رعایت بشود. بدین منظور، استفاده از مواد نارسانا و مناسب با این حوزه، برای جلوگیری از بروز اسیب های نا خواسته نظیر برق گرفتگی، راه حل های استاندارد سازی این ابزار معرفی شده است.سیم های درون کابل ،خود به تنهایی دارای عایق هستند، اما پوشش انان به طور کامل، وظیفه عایق کابل است. در نتیجه می باید توجه نمود که عایق کابل خاصیت ارتجاعی بالایی را نیاز دارد که استفاده از آن سخت و زمان بر نباشد. همچنین بحث دیگری که در این زمینه باید بدان توجه نمود، ضخامت استاندارد عایق کابل است.

علاوه بر این، لایه ای برای محفاظت از کابل و عایق آن در برابر اسیب ها و حوادث ناخواسته محیطی، مانند گرد و خاک و سیل و همینطور مواردی از این قبیل روی کابل کشیده می شود که به ان غلاف گفته می شود.بنابراین نقش غلاف هم، در زمینه نوع کاربرد عایق از اهمیت بالایی برخوردار بوده، زیرا اگر از غلاف استفاده نشود، در صورت برخورد کردن کابل با اب و عدم ضخامت کافی عایق، خطر برق گرفتگی، افراد زیادی را تهدید خواهد نمود. رایج ترین عایق، پلاستیک است.

به همین دلیل یکی از مواد به کار رفته در برخی عایق کابل ها، پلاستیک یا لاستیک خواهد بود. ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی از مواد پلیمری نیز بدین منظور استفاده شده که
از میان آن ها می توان به پلی وینل اشاره کرد.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان جهت سفارش هر یک از محصولات سیم و کابل با ما در تماس باشید  02133923167 – 09127796852

سوالات متداول

شما به راحتی می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان سیم و کابل ستایش در ارتباط باشید و از فرصت مشاوره رایگان خود استفاده نمایید.

 09127796852 📞

پاسخ به این سوال نیازمند اطلاع از کار شما می باشد بنابراین جهت انتخاب بهترین گزینه برای خود با کارشناسان سیم و کابل ستایش تماس بگیرید تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید!

 09127796852 📞

بله شما می تواندی با مراجعه به فروشگاه سیم و کابل ستایش واقع در لاله زار جنوبی، کوچه اتحادیه، پاساژ اتحادیه طبقه۲ پلاک ۱۵ سفارش خود را به صورت حضوری دریافت نمایید.

فروشگاه سیم و کابل ستایش با بیش از دو دهه تجربه فعالیت در زمینه فروش انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار، تمامی سعی خود را بر آن داشته تا اولویت اول خود را رضایت و اعتماد مشتری قرار دهد.

هزینه ها به نسبت وزن، تعداد و فاصله کاملا متغیر است سعی می کنیم از هزینه های اضافی پرهیز کنیم و با مناسب ترین قیمت و در سریعترین زمان سفارش شما را به دستتان برسانیم.

فروشگاه سیم و کابل ستایش بصورت کاملا تخصصی سعی در فروش تجهیزات صنعتی و انواع سیم و کابل با کیفیت و تولید شده توسط شرکت سازنده اصلی را دارد؛ بدیهی است که طبق قوانین تجارت الکترونیک ایران هر محصولی که آسیب یا ایرادی داشت و یا محصول اصل و اورجینال نبود، تا 7 روز توسط فروشنده گارانتی می شود و شما میتوانید محصول را مرجوع یا تعویض کنید.