سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

 سیم‌های برق یکی از ملزومات اصلی در ساختمان‌ها هستند و استفاده از بهترین نوع سیم برق در ساختمان‌ها بسیار مهم است چون هم باعث افزایش طول عمر سیم‌کشی ساختمان می‌شود و هم برای سلامت افرادی که در ساختمان زندگی می‌کنند مهم است. علت استفاده از مس در سیم برق این است که مس رسانایی بالایی دارد و بسیار مفید است. مس جز عناصر شیمیایی در طبیعت است که به رنگ قرمز دیده می‌شود. در ساخت و سازهای زیادی از مس استفاده می‌شود و می‌توان گفت یکی از مهمترین مواد در ساختمان سازی ، لوله‌کشی و برق‌کشی سیم و کابل  است. یکی از صنایعی که مس زیاد در آن استفاده می‌شود صنعت برق است. سیم‌های برق همگی از مس ساخته شده‌اند و علت آن رسانایی بالا و ایمنی است. سیم‌های مسی در برابر گرما مقاوم هستند و همین باعث شده ایمن شوند.

⚪️⚪️اطلاع از قیمت سیم و کابل ⚪️⚪️

علت استفاده از مسی در سیم برق

علت اصلی استفاده از مس خالص در سیم برق

علت استفاده از مس در سیم برق بسیار زیاد است که ما در این مقاله بعضی از آنها را بررسی می‌کنیم . مس رسانایی الکتریکی بالایی دارد و در برابر حرارت بسیار مقاوم می‌باشد و یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این فلز شکل پذیری بالای آن است.

فلز مس در طبیعت بسیار فراوان تر از طلا و نقره است و همین باعث شده به راحتی در دسترس باشد و ارزان تر از طلا و نقره شود.کارخانه‌های زیادی در کشور ما هستند که مشغول تولید و استخراج مس هستند. علت استفاده از مس در سیم برق این است که هادی خوبی می‌باشد و برق را به راحتی عبور می‌دهد .

فلزها الکترون‌های آزاد زیادی دارند و همین امر باعث شده رسانای خوبی برای برق شوند. علت این که از فلزهای دیگر در سیم برق استفاده نمی‌شود این است که فلزهای دیگر به خوبی فلز مس نیستند و رسانایی بالایی که این فلز دارد، را ندارند.

همچنین سیم برق باید در برابر گرما مقاوم باشد تا باعث آتش سوزی نشود و فلزهای دیگر ممکن است این قابلیت را نداشته باشند پس بهتر است از مس استفاده شود و از سایز فلزها استفاده نگردد.

⚪️⚪️ خرید کابل آلومینیوم ⚪️⚪️

چرا از مس ناخالص در سیم برق استفاده نمی کنند؟

مس ناخالص به دلیل ناخالصی‌هایی که دارد برای استفاده در سیم برق مناسب نیست و نباید از آن استفاده کرد. مس خالص رسانای عالی است و وجود ناخالصی باعث می‌شود رسانای خوبی نباشد . می‌توان گفت هیچ فلزی وجود ندارد که بتواند در رسانایی الکتریکی با مس رقابت نماید. سیم و یا کابل‌هایی که با مس ساخته می‌شوند می‌توانند جریان الکتریکی زیادی را حمل کنند.
یکی از عواملی که باعث می‌شود عمر سیم برق کوتاه شود سایش است . خواص شیمیایی که در مس وجود دارد باعث می‌شود سایش نداشته باشد و همین امر عمر سیم و یا کابل را زیاد می‌کند. در سراسر جهان از مس در سیم برق استفاده می‌کنند و این نشان دهنده این است که این فلز استانداردهای جهانی دارد و با اکثر طراحی‌های ساختمانی سازگار است.

از مس 100 درصد برای سیم برق استفاده می‌کنند و نباید هیچ گونه ناخالص داشته باشد. درجه و کیفیت مس برای استفاده در سیم برق بسیار مهم است و نباید از مس بی کیفیت استفاده کرد. مس ناخالص ویژگی‌های مس خالص را ندارد و باعث می‌شود رسانایی سیم پایین بیاید. باید در هنگام ساخت سیم برق استانداردهای جهانی رعایت شود که در کشور ما این استانداردها رعایت می‌گردد. قیمت مس و سیم‌های برق مسی با توجه به نوسانات قیمت اخیر به صورت روزانه مشخص می‌گردد. البته روش ساخت و قطر کابل و سیم هم در قیمت بی‌تاثیر نیست. بهتر است برای خرید کابل و سیم برق با کیفیت به مراکز فروش مجاز این کابل‌ها مراجعه نمایید.

3ویژگی برتر مس برای سیم برق

3 ویژگی اصلی مس خالص

مس اصلا زنگ نمی‌زند. از نقره و طلا و آلومینیوم هم می‌توان در سیم‌های برق استفاده کرد ولی قیمت بسیار بالایی دارند و به خوبی مس رسانای برق نیستند. باید از فلزاتی برای سیم برق استفاده کرد که انعطاف پذیر باشند و بتوان در هر جایی از آنها استفاده کرد. نقره هم جز فلزاتی است که رسانایی خوبی دارد ولی هم گران قیمت است و هم نمی‌توان به راحتی آن را شکل دارد. در برخی از کابل‌ها و سیم‌ها که برای استفاده در شرایط خاص ساخته می‌شوند از نقره استفاده می‌شود.میزان نقره در طبیعت بسیار کم است و همین باعث شده بسیار گران قیمت شود ولی مس به صورت زیادی در طبیعت یافت می‌شود . 

📌انتخاب مس توسط شرکت‌های تولیدی سیم و کابل

با توجه به آنچه در بالا ذکر شد، مس دارای ویژگی‌​هایی است که سبب می​شود برای تهیه و تولید سیم برق مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت​‌های تولید کننده سیم و کابل برق آلیاژ مس را به دلایل زیر برای تولید محصولات خود انتخاب می​کنند:

✔️ در دسترس​ترین ماده روی زمین

همانطور که اشاره شد؛ عنصر مس روی زمین به وفور یافت می​شود و به عنوان مواد اولیه خام در دسترس​‌ترین ماده خواهد بود. این ماده از معادن استخراج می​شود و به صورت آلیاژ مس خام قابل استفاده خواهد بود.

✔️ آنیل کاری ساده تر

فلز مس برای افزایش استحکام و افزایش کیفیت در دستگاه​‌هایی قرار می​گیرد که عملیات آنیل کاری را انجام می‌​دهند. با توجه به اینکه روی سایر عناصر فلزی مانند: استنلس استیل و آهن و فولاد هم مراحل آنیل کاری اجرا می​‌شود، اما نظم شبکه کریستالی فلز مس را نمی​‌پذیرند و دچار تغییرات دیگری در ساختار خود می​شوند که عملا برای استفاده به عنوان مواد اولیه سیم و کابل برق مناسب نمی​باشد و دچار تغییرات خواص فیزیکی و شیمیایی می​شوند که در سایر صنایع قابل استفاده هستند.

✔️ بانچ

فلز مس پس از آنیل شدن به راحتی مورد بانچ قرار می​گیرد. بانچ به معنای تاباندن رشته​‌های مس است که توسط دستگاه بانچر اجرا می​شود و ابتدا رشته​‌های آنیل شده مس روی قرقره قرار داده می​شود و سپس باچ سازی با توجه به استاندارد​ها اجرا می​شود. سایر فلزات آنیل شده مانند: آهن، در مرحله بانچ سازی دچار شکستگی، پارگی و خرد شدن می​شوند. چرا که از انعطاف پذیری لازم برخوردار نیستند.

✔️ قیمت ارزان

مس با اینکه وزن بیشتری نسبت به سایر فلز آلومینیوم دارد، اما در سطح وسیع و نسبت به امتیازاتی که دارد کاملا ارزان قیمت و بهینه است و از انتقال حرارتی مناسبی برخوردار است. لذا زمانی که در پروژه​‌های مختلف سیم​‌کشی برق از آن استفاده می​‌کنید عمر طولانی خواهد داشت و به خوبی جریان الکتریکی را هدایت می​کند و هنگام توسعه، نیاز به پرداخت هزینه بالا ندارد. چرا که زیرساخت سیم​کشی ساختمان کاملا اصولی و استاندارد طراحی شده است.

✔️ سرعت بخشیدن به طراحی و تولید

فلز مس دارای ساختاری قدرتمند و منظم است و پس از انجام عملیات لازم برای شکل گیری آن به صورت رشته‌​های نازک، استحکام خود را از دست نمی​دهد و کیفیت خود را حفظ می​کند. در نتیجه به طراحی و تولید سیم و کابل سرعت می​بخشد. لذا به راحتی روی غلاف عایق قرار می​گیرد و جمع نشده و خاصیت شل شدگی نخواهد داشت. سایر فلزات مانند طلا و آهن به این شکل نیستند و در ساختار خود دارای انعطاف مناسب نیستند و هنگام قرار گرفتن روی روکش دچار خرابی و پارگی و شل شدن می​شوند.

✔️ انعطاف پذیری بالا

فلز مس دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است و همین امر سبب شده است به راحتی خم شود. لذا هنگام استفاده در پروژه در مواقعی که گوشه دار و زاویه دار هستند، به راحتی خم می​شود و دچار پارگی، شکستگی و ساییدگی نمی​شود.

✔️حفاظ خاصیت مس

مهم ترین مزیت فلز مس نسبت به سایر فلز​ها داشتن انعطاف پذیری بالا در تمامی​ شرایط و حتی پس از سالیان دراز است. در بسیاری مواقع دیده شده است که فلزهایی مانند آهن و سرب خاصیت خود را در طی سالیان دراز از دست می​دهند و نیاز به تعویض دارند. در حالی که اگر از فلز مس استفاده کنید، می​تواند خاصیت خود را در طولانی مدت حفظ کرده و بدون نیاز به سرویس تعویض و تعمیر؛ کاملا پایدار به فعالیت خود ادامه می​دهد.

✔️تشخیص نمونه​‌های تقلی و یا غیر خالص

فلز مس خالص یکی از فلزهایی است که به سادگی قابل تشخیص است و در صورتی که از سایر فلزات، آلیاژ​های ترکیبی به آن اضافه شود دچار تغییر رنگ می​شود. لذا فلز مس با درصد خلوص 99.9 درصد به رنگ قرمز شفاف دیده می​شود و در صورتی که دارای ناخالصی باشد، لکه​‌های تیره و مات در آن دیده می​شود که به سادگی قابل تشخیص است. لذا این امر سبب شده است که شخص به راحتی نمونه​‌های تقلبی و غیر خالص را تشخیص دهد.

✔️وزن معین

فلز مس دارای وزن بالا و کاملا معین است. به همین دلیل هنگام استفاده در سیم و کابل، وزن سیم و کابل کاملا ثابت خواهد ماند. لذا هنگام خرید از جمله پارامتر​های مناسب در تشخیص سیم و کابل با کیفیت و اصل خواهد بود.

سخن آخر

علت استفاده از مس در سیم برق رسانای الکتریکی بالای آن است البته این تنها ویژگی منحصر بفرد مس نیست بلکه مس هم قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و هم در برابر حرارت بسیار مقاوم است.

مس خالص زنگ نمی‌زند. همچنین اگر بخواهیم از جایگزین‌های مس همانند طلا ، نقره و آلومینیوم استفاده کنیم به دلیل قیمت بالا نمی‌توانند کاربرد چندانی داشته باشند. مس ناخالص نیز به دلیل وجود ناخالصی نمی تواند رسانای خوبی باشد.

شما نیز می توانید تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 1402/09/22

دیدگاهتان را بنویسید