سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

سیم و کابل یکی از نخستین ملزومات انتقال انرژی الکتریکی بین دو نقطه محسوب می‌شود. در واقع سیم‌های برق الکترون آزاد دارند که بار الکتریکی را در زمان خیلی کوتاه، منتقل می‌کنند. هر پروژه با توجه به اندازه‌ای که به انرژی الکتریکی نیاز دارد به سیم مختلفی احتیاج پیدا می‌کند. از این جهت خیلی از متخصصین و افراد برای انجام پروژه‌های برقی برای خرید سیم برق به راهنمایی نیاز خواهند داشت. در این مقاله می‌خواهیم انواع سیم و کابل و موارد استفاده از آن‌ها را به شما معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم و در انت‌ها نکات خرید سیم برق که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان می‌شود. در انتهای این مقاله می‌توان سیم و کابل برق مورد نظر خود را با اطلاعات بیشتری خریداری کرد.

نکات خرید سیم برق

معرفی سیم و کابل

معرفی سیم و کابل برق نخستین در حقیقت مطلب مهمی به عنوان راهنمای خرید سیم برق به حساب می‌آید. این دو در اصل با یکدیگر اختلاف چندانی ندارند، بلکه هر دو نوع آن‌ها هدایت یا انتقال جریان الکتریکی را انجام می‌دهند و انرژی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر، انتقال می‌دهند. در واقع کابل صورت جمع سیم است و به یک هادی یا رسانای تک رشته سیم می‌گویند، در صورتی که کابل به جمعی از سیم‌ها گفته می‌شود که با این وجود قدرت انتقال زیادی دارند.

انواع کابل برق

انواع کابل با توجه به مقدار انرژی الکتریکی که می‌تواند منتقل کند به سه نوع فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف تقسیم می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل می‌پردازیم.

فروش سیم و کابل به قیمت روز بازار در فروشگاه ستایش

هفت نکته مهم در مورد خرید سیم برق

در زمان خرید سیم یک سری نکات باید در نظر گرفته شوند ما در اینجا به هفت مورد اساسی از ظاهر سیم و کابل تا توان تحمل ولتاژ آن اشاره می‌کنیم.

1. مقدار فشار قابل تحمل کابل

در زمان خرید نوع کابل مورد نیاز برای مصرف باید توجه داشته باشیم، با توجه به میزان انرژی بالایی که کابل فشار قوی یا HV قادر به انتقال آن است و از جهت چگالی و استحکام قوی‌ترین کابل محسوب می‌شود. از انواع کابل فشار قوی می‌توان به کابل‌هایی با نام روغنی وSF6 که در بازار به فروش می‌رسند اشاره کرد. اگر حداکثر طول کابلی که برای جوشکاری در پروژه‌هایی که انجام می‌دهید زیاد است و باید در موقعیت فیزیکی سختی قرار بگیرد قطعا این کابل مناسب کار شما است. این کابل فشار ۳۰ هزار ولتی و حتی بیشتر را می‌تواند تحمل کند.

در صورتی که کابل فشار ضعیف، ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت را می‌تواند تحمل کند. استقامت و ضخامت این کابل به نسبت به کابل فشار قوی پایین‌تر است و با علامت LV نشان داده می‌شود. کاربرد این کابل در سیم کشی ساختمان است. کابل فشار متوسط از جهت ولتاژی که تحمل می‌کند مابین دو کابل فشار قوی و ضعیف قرار میگیرد. کاربرد این نوع از کابل‌ها در خطوط هوایی است و قابلیت تحمل ۶ تا ۳۰ هزار ولت را دارند. معمولا در پروژه‌های انتقال برق تک فاز و سه فاز از این نوع کابل استفاده می‌شود.

2. دقت به جنس کابل

با توجه به اینکه سیم برق از دو نوع مس و آلومینیوم ساخته می‌شود، برحسب نیاز خود بایستی یکی از این دو نوع را انتخاب کرد. پروژه‌هایی که به سیم و کابل سبک نیاز دارند، کابل آلومینیوم بهترین گزینه است. از جهت دیگر سیم و کابل مسی با توجه به مقاومت الکتریکی پایین، حداکثر انتقال برق را در اختیار شما می‌گذارد. اگر مکان‌های استفاده از کابل برق در معرض رطوبت و عوامل اکسید کننده باشد، بهترین گزینه استفاده از کابل مسی است.

3. توجه به تک رشته یا چند رشته بودن کابل

مورد سوم در خرید سیم برق، دقت در چند رشته یا تک رشته بودن سیم است. از این جهت سیم و کابل را به دو نوع کابل افشان و کابل برق مفتولی تقسیم می‌کنند. کابل افشان، متشکل از چند رشته سیم به صورت جدا از هم است که با یک عایق کنار هم قرار دارند. جهت تعمیر لوازم خانگی این کابل اغلب گزینه مناسبی است. این کابل مصارف صنعتی بالایی دارد.

انواع سیم و کابل برق

کابل مفتولی، نام دیگر آن کابل خشک است از یک رشته سیم تشکیل شده و عایق دور تک رشته سیم‌ها در کابل افشان بصورت باز شده است. این کابل قابلیت تحمل ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت را دارد. در پروژه‌هایی که پیچ خم زیاد است، استفاده از کابل افشان و سیم افشان توصیه می‌شود. کابل مفتولی یا خشک همانطور که از نام آن پیداست قابلیت انعطاف‌پذیری پایینی دارد. کابل‌های افشان به نسبت به کابل‌های خشک مقاومت بیشتری دارند به همین منظور برای سیم‌کشی داخلی ساختمان گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

4. کابل زوجی

کابل زوجی به نوعی از کابل گفته می‌شود که در پروژه‌های هوایی و زمینی و مخابراتی از آن استفاده می‌شود. کابل هوایی طوسی رنگ و نوع زمینی آن مشکی است. بنابراین به این کابل دو زوج گفته می‌شود و دارای دو رشته سیم است. نوعی دیگر از این کابل، چهار زوج که از چهار رشته سیم تشکیل شده و در سیم کشی تلفن ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. برای سیم کشی آیفون تصویری کابل هشت زوج کاربرد دارد. کابل‌های زوجی با روکش فویل برای پروژه‌هایی که احتمال نویز وجود دارد بهترین گزینه هستند.

5. اهمیت عایق بودن سیم

مورد پنجم در راهنمای خرید سیم برق، عایق بودن جنس، به این معنی که هرچه عایق سیم مقاوم‌تر باشد، کارایی و انرژی که انتقال می‌دهد بیشتر است و در مقابل شرایط محیطی، بهترین مقاومت را دارد. از بهترین عایق‌ها می‌توان بهTPR، PVC، پلی اتیلن یا XLPET و لاستیک اشاره کرد.

6. ضخامت سیم

ضخامت سیم یا سایز کابل برق یکی از نکات هر راهنمای سیم برق محسوب می‌شود. به عنوان مثال در سیم کشی ساختمان از جمله سیم‌های پر کاربرد شامل پریز برق۲/۵ میلی‌متر مربع، سیم ارت ۲۵میلی‌متر مربع، کابل برق از تیر برق تا کنتور ۶ میلی‌متر مربع، انشعاب لوازم روشنایی و کولر ۱/۵ میلی‌متر مربع، انشعاب کولر گازی چهار میلی‌متر مربع می‌باشد.

ضخامت انواع سیم

7. اهمیت ظاهر سیم

آخرین نکته مورد توجه به عنوان راهنمای خرید سیم برق، با توجه به اهمیت ظاهر سیم باید به یک سری نکات توجه کرد از جمله آن‌ها این است که سیم برق بایستی فاقد برجستگی و فرورفتگی بوده، محل قرار گیری هادی برق مرکز روکش عایق است، سیم و کابل بایستی دارای نشان استاندارد و هولوگرام (UL) باشند، لزوما وزن بالای سیم نشانه کیفیت زیاد سیم نیست. جنس سیم و قدرت انتقال آن اهمیت بیشتری دارد، معمولا برندهای معتبر مشخصات کابل یا سیم روی آن‌ها درج شده است.

سخن نهایی

در این مقاله به مهمترین نکات خرید سیم برق که بایستی به آن‌ها توجه شود اشاره کردیم، فشار قابل تحمل سیم کابل، چند رشته و تک رشته بودن سیم و کابل، کاربرد کابل زوجی، جنس کابل و عایق بودن آن، ضخامت کابل و از این قبیل که از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بروزرسانی 1402/07/09

دیدگاهتان را بنویسید