سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

کابل شبکه چیست ؟

قبل از بررسی سوال کابل شبکه چیست، لازم است بگوییم که کابل‌ها در مدل‌های مختلفی روانه بازار می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مشخصات فنی منحصر به خود را دارند، اما در پاسخ سوال باید گفت که این کابل‌ها از جنس شیشه یا مس هستند که معمولاً برای اتصال و انتقال داده‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. اصولاً این اتصال و انتقال داده بین کامپیوترها، سوئیچ‌ها و روترها، شبکه‌های استورج SAN صورت می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان گفت که کابل شبکه رسانه‌ای است که داده‌ها در آن جریان دارند و این اطلاعات از یک دستگاه در یک شبکه به دستگاه دیگری در شبکه انتقال داده می‌شود. در حالت کلی این کابل از جمله مهم‌ترین اجزای هر شبکه کامپیوتری هستند که شناخت و اطلاعات کافی راجع به آن می‌تواند ذهنیت خوبی از شبکه را در شما ایجاد کند. این کابل‌ها به سه صورت زوج تابیده، فیبر نوری ، کواکسیال ساخته می‌شوند که نوع کواکسیال دیگر استفاده نخواهد شد، چرا که در اندازه محدودیت دارد و انعطافی هم ندارد. اصولاً فیبر نوری باتوجه به قیمت بالایی که دارد معمولا در مقاصد گسترده‌تری استفاده می‌شود، اما برای مصارف خانگی از کابل‌های شبکه زوج تابیده استفاده می‌شود. در ساختار داخلی این کابل‌ها ۸ رشته سیم دیده می‌شود که با استفاده از سوکت می‌توان آن را به دستگاه‌ها متصل کرد و سپس اطلاعات و داده‌ها جابه‌جا شوند.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

کابل شبکه

کابل شبکه چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده این کابل‌ها به عنوان یک رابط بین دستگاه‌های مختلف هستند که منجر به انتقال اطلاعات و داده‌ها در بستر شبکه می‌شوند. در این میان اطلاعات از دستگاه مبداء به دستگاه مقصد ارسال می‌شود؛ برای مثال می‌توان به اینترنت اشاره کرد، اما برای ارسال اطلاعات از مبداء تا مقصد یک سری فرآیندها باید طی شود. اساساً داده‌ها و اطلاعات به صورت قابل فهم وجود دارند، اما برای انتقال دادن آن‌ها از یک دستگاه به دستگاهی دیگر بایستی که فرآیندهای سخت افزاری و نرم افزاری را طی کنند و به کدهای صفر و یک تبدیل شوند. حال داده‌ها به صورت صفر و یک از داخل کابل عبور می‌کنند و به کامپیوتر مقصد می‌رسند، سپس این اطلاعات طی یک فرآیند به صورت شکل اولیه خود برمی‌گردند و قابل فهم می‌شوند. به این ترتیب است که کابل‌ها همانند یک کانال فیزیکی عمل می‌کنند و با استفاده از آن‌ها است که دیتاها به راحتی انتقال داده می‌شوند.

تقسیم بندی کابل شبکه بر اساس سرعت انتقال

کابل های شبکه از نظر سرعت انتقال اطلاعات به انواع مختلف cat5، cat5e، cat6، cat6a، cat7 و بالاتر از آن تقسیم بندی می شود. مدل cat5 در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی گیرد و در گذشته سرعت انتقال آن 100 مگ بر ثانیه و تا مسافت 100 متر بوده است. نوع دوم که مدل cat5e می باشد، در واقع پیشرفته تر از نمونه ی قبلی بوده و سرعت انتقال داده ها توسط آن 1000 مگابایت بر ثانیه می باشد.

نوع دیگری از کابل شبکه cat6 می باشد که در مسافت های کوتاه و کمتر از 55 متر، تا یک گیگابایت بر ثانیه عمل می کند اما در فواصل طولانی تر، سرعت آن کاهش پیدا می کند. مدل cat6a که تکمیل شده و پیشرفته تر از مدل قبلی می باشد، مشکل تداخل را ندارد و اطلاعات را با سرعت 10 گیگ بر ثانیه و تا فاصله ی 100 متری عبور می دهد.

نوع دیگری از کابل شبکه cat7 نام دارند که سرعت انتقال آن ها در مسافت 15 متر 100 گیگ بر ثانیه و در مسافت های طولانی تر حدود 10 گیگ بر ثانیه می باشد. سیم های بالاتر از cat7 که در حال راه اندازی هستند، اینطور در نظر گرفته اند که داده ها را با سرعت 40 گیگ بر ثانیه عبور دهند و برای مکان های مسکونی نمی تواند کاربردی داشته باشد.

فروش سیم و کابل به قیمت روز بازار در فروشگاه ستایش

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

پس از جواب دادن به سوال کابل شبکه چیست؟ باید اطلاعات کافی راجع به انواع آن داشته باشید تا بتوانید به درستی بهترین گزینه را انتخاب کنید. باید بگوییم که کابل‌های شبکه از نظر عملکرد و ساختار در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند؛ برای مثال می‌توان به شیلددار بودن یا نبودن آن‌ها اشاره کرد که باتوجه به ویژگی‌هایی که در هر کدام وجود دارد برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. در حقیقت کابل‌های شبکه شیلددار دارای یک لایه محافظ هستند که ممکن است از آلومینیوم یا مس باشد و همین لایه باعث گران قیمت‌تر بودن آن خواهد شد، اما انواع کابل‌ها منحصر به شیلددار بودن یا نبودن نخواهند بود؛ بلکه انواع مختلف دیگری هم دارند. انواع کابل شبکه عبارت‌اند از:

🔶 کابل شبکه شیلددار

🔶 کابل شبکه بدون شیلد

🔶 کابل شبکه Cat ۱

🔶 کابل شبکه Cat ۲

🔶 کابل شبکه Cat ۳

🔶 کابل شبکه Cat ۵

🔶 کابل شبکه Cat ۵e

🔶 کابل شبکه Cat ۶

🔶 کابل شبکه Cat ۶a

🔶 کابل شبکه Cat7

🔶 کابل شبکه Cat ۷a

🔶 کابل شبکه Cat ۸

کاربرد کابل شبکه چیست

از مهم ترین کاربرد های کابل شبکه در ایجاد آن برای اتصالات بین ساختمان ها می باشد. همچنین از این سیم ها در دفاتر، فروشگاه های مختلف و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های سیم های انتقال اطلاعات، در ایجاد اتصال بین محل های مخابراتی تا محل مورد نظر می باشد. همچنین در منازل و مناطق مسکونی از این قطعات استفاده می کنند.

این وسیله در اتصالات سیم کشی استاندارد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از اساسی ترین دلایل استفاده از کابل شبکه در گیرنده های تلویزیونی و یا آنتن های آن می باشد. علاوه بر آن از این وسیله در مراکز بزرگ صنعتی و کارخانه ها و اتصالات اینترنتی در تمامی مراکز کاربرد اساسی دارد. لازم به ذکر است که تهیه ی یک کابل cat7 به تنهایی به معنای داشتن بیشترین سرعت انتقال در داده ها نمی باشد و شما باید تمامی تجهیزات دیگر را متناسب با آن تنظیم نمایید.

کاربرد کابل شبکه

✍️ سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم به سوال کابل شبکه چیست پاسخ دهیم و در رابطه با انواع و کاربرد این کابل‌ها صحبت کردیم. شما می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سیم و کابل ستایش مراجعه کنید و بهترین نوع سیم و کابل‌های شبکه را با قیمتی مناسب تهیه کنید.مطلب معرفی کابل شبکه چیست را به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن هرگونه سوال برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان سیم و کابل ستایش در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

بروزرسانی 1402/07/09

2 پاسخ

  1. با سپاس از توضیحاتتان در زمینه کابل شبکه. لیست قیمت هایی که برای فروش کابل شبکه می باشند به روز هستند یا تغییر کرده اند؟

  2. با تشکر از نظر شما دوست عزیز. لیست قیمت ها به روز هستند

دیدگاهتان را بنویسید