سیم و کابل ستایش ( ستایش کابل )

توپ­‌های روی سیم­‌های برق بر روی کابل­‌های برق فشار قوی که در ارتفاعات بالا قرار دارند نصب می­شوند. این توپ­‌های پلاستیکی رنگ­ شده را اکثر مواقع می­توان در بزرگراه­‌ها، در مناطق کوهستانی و دره­‌ها، روی سیم­‌های برقی که از بالای دریا، دریاچه­‌ها و یا رودخانه‌ها می­گذرند، و مهم­تر از همه در اطراف فرودگاه‌­ها مشاهده کرد.

لیست قیمت روز سیم و کابل کسری و سیم و کابل خراسان افشار نژاد

توپ قرمز روی سیم برق

اندازه این توپ­‌ها از بیست اینچ تا سی­ و شش اینچ متغیر است و هرکدام از این توپ­‌ها چیزی حدود هفده پوند (یعنی حدودا 7.7 کیلوگرم) وزن دارند. در خطوط انتقال بسیار گسترده که از دره‌­ها و آب­‌ها می­گذرند، اندازه­‌ی این توپ­‌ها نمی­تواند از 36 اینچ (91 سانتیمتر) کمتر باشد.

توپ­‌های کوچکتر 20 اینچی (51 سانتیمتر) تنها می­توانند روی خطوطی نصب شوند که ارتفاع‌شان از سطح زمین کمتر از 50 فوت (15 متر) باشد یا در فاصله 1500 فوت (حدودا 458 متر) از خروجی باند یک فرودگاه باشند. اما واقعا نصب این توپ‌­های روی سیم برق برای چیست؟

­توپ­‌های روی سیم­ برق در واقع نوعی نشانگر ایمنی هستند. این توپ­‌های کروی شکل رنگی برای حفظ امنیت هواپیماهایی که در ارتفاعات پایین­‌تر پرواز می­کنند و همینطور محافظت از زیرساخت­‌های الکتریکی خطوط انتقال بر روی سیم‌­ها و کابل­‌های برق نصب می­شوند. این است اساس و علت گذاشتن توپ بین کابل‌های برق که برخی از مردم هنوز چیزی راجع به آن نمی­دانند.

این توپ‌­ها که در نگاه اول به نظر نمی­رسد هدف خاصی از نصب شدنشان روی سیم­‌های برق وجود داشته باشد، در واقع باعث می­شوند که کابل­‌های برق حتی از فاصله­‌ی دور و به آسانی دیده شوند. نصب  این توپ­‌ها به خصوص در مواقعی که به دلایل مختلف، دیدن سیم­‌های برق سخت است و یا به هنگام وقوع شرایط بد آب و هوایی، اهمیت زیادی پیدا می­کند.

فروش کابل آلومینیوم به قیمت روز بازار در فروشگاه سیم و کابل ستایش

 

رنگ‌بندی توپ‌ها

رنگ‌­های روشن و براق این توپ­‌ها باعث می­شود که در هر شرایطی راحت دیده شوند و رنگ آن­ها مهم­ترین عامل برای بالا بردن وضوح سیم‌­های برق است. به طور معمول، بیشترین رنگی که در ساخت این توپ­‌ها استفاده می­شود رنگ نارنجی است. اما برخی از این توپ­‌ها هم هستند که با رنگ­‌های دیگری مثل قرمز، زرد، و یا حتی سفید دیده می­شوند.

این تنوع رنگ به این دلیل است که بسته به ناحیه و زمینی که دکل برق در آن قرار دارد، برخی اوقات ممکن است دیدن رنگ­‌های دیگر از رنگ نارنجی که استاندارد محسوب می­شود آسان­تر باشد.

شاید برایتان جالب باشید بدانید که در طول زمان حدس و گمان‌­­های مختلفی در­ مورد کاربرد توپ روی سیم برق وجود داشته است. برخی اعتقاد داشتند که این توپ­‌ها وزن کابل‌­های برق را بیشتر می­کنند و در نتیجه از حرکت شدید آن در هنگام وزش باد جلوگیری می­کنند. افرادی هم فکر می­کردند که درون این توپ‌­ها سنسور­های آب و هوا جای­گذاری شده است. برخی از افراد تخیل قوی­تری داشتند و فکر می­کردند این توپ­‌ها نوعی دوربین کنترل سرعت هستند. در صورتی که تمامی این حدس­‌ها و فرضیه­‌ها غلط می­باشند و تنها علت گذاشتن توپ بین کابل‌های برق همان چیزی است که در ابتدا ذکر کردیم، یعنی نشان دادن هر­چه واضح­‌تر سیم­‌های برق و حفظ ایمنی سیم­‌ها و هواپیماها

فروش سیم و کابل به قیمت روز بازار در فروشگاه ستایش

چگونگی نصب توپ­‌ها بر روی سیم برق

توپ­‌های نشانگر باید در طول خطوط انتقال برق با فاصله­ یکسانی از هم نصب شوند. این فاصله به طور معمول حدود 200 فوت (61 متر) است. در نواحی ضروری­‌تر مثل نزدیک خروجی باندهای فرودگاه، این فاصله باید کمتر باشد (چیزی حدود 30 تا 50 فوت معادل 10 تا 15 سانتیمتر).

این توپ­‌ها باید روی سیم برقی که بالاترین ارتفاع را دارد نصب شوند. در برخی مواقع که در مرتفع‌­ترین نقطه دکل چند سیم با هم وجود دارند، توپ­‌ها به نوبت روی هر سیم با حفظ همان فاصله‌ی استاندارد 200 فوتی نصب می­شوند. این روش باعث می­شود وزن توپ­‌ها در سرتاسر سیم به طور مساوی تقسیم شود.

پس متوجه شدیم که علت گذاشتن توپ بین کابل‌های برق چیست و این توپ­های رنگی دقیقا چه استفاده­‌ای دارند. شاید باورش سخت باشد که توپ­‌هایی که از دور تا این حد کوچک به نظر می­رسند، باعث جلوگیری از برخوردهای احتمالی هوایی و صدمه دیدن ساختار سیم‌­های برق شوند، اما واقعیت این است که اهمیت کاربرد توپ روی سیم برق از چیزی که فکر می­کنیم بسیار بیشتر است.

از این به بعد هر وقت که در بزرگراه در حال رانندگی بودید یا در هر مکان دیگری این توپ­‌های پلاستیکی را روی سیم­‌های برق دیدید و کسی از شما پرسید که این توپ‌­های روی سیم برق برای چیست؟ پاسخ دهید: برای حفظ امنیت چرا که برخلاف تصور بسیاری از مردم، نصب این توپ­‌ها واقعا دلیل دیگری ندارد.

بروزرسانی 1402/09/22

دیدگاهتان را بنویسید